Hej!
Först en passus. Jag ska inte göra det här själv, men jag hade tänkt först, och har ägnat så mycket tid till funderande och efterforskande till hur det är kopplat nu så nu vill jag ha facit. Hehe. Min elektriker får göra det istället (på sitt sätt), men hur skulle ni ha gjort?

Läget nu är en enkel trappbrytare och en kronbrytare Renova utanpåliggande. Jag vill ha infällda strömbrytare i tvåfacksram.

Två svarta utanpåliggande strömbrytare på en vit vägg, en enkel och en dubbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gillar inte Renova och inte utanpåliggande. Vill dessutom ha in puckar bakom de två strömbrytarna. Går nu dubbla installationskablar (inuti ett skafferi) från en kopplingsdosa.

Elektriska installationer med vit flexslang och installationsrör som går in i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3G till kronbrytarn där "jorden" är tejpad (i bägge ändar) som fas (!) och 5G till trappbrytaren där jord och nollan (och fasen så klart via sin plint) är kopplad vidare till två vägguttag via de två X-plintarna (flexslangen som går neråt).

Först tänkte jag bara byta 3G-kabeln med den fultejpade jorden till 4G och använda två enkla ROT-dosor. Sedan började jag fnula på dubbel ROT-dosa men känns som att det blir rörigt i dosan med så mycket kablar och klämmor, när nästa person (iofs troligen jag) ska byta strömbrytare nästa gång. Och sedan tänkte jag att istället för installationskablarna köra flexslang med FK-kablar och där någonstans la jag ner tanken på att göra det själv.

Hur skulle ni ha gjort?

Hade monterat k-doser i skafferiet. Monterat puckarna i doserna. Och gått ut med kablar till s-brytarna ifrån dom nya doserna.

• Gilla
rindler
  • Laddar…
Är ju snyggare från skafferihållet med kopplingsdosor än en ROT-dosa som sticker ut, men hur hade du fällt in uttagen i tvåfacksram?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.