12 698 läst · 21 svar
13k läst
21 svar
Från TN-S till TN-C till TN-S igen??
Sida 1 av 2
Jag har äntligen fått min anslutning bytt från luftledning till markkabel. I samband med detta flyttades även mätarskåpet från en ekonomibyggnad till en ny stolpe utomhus. Förut var min anslutning den gamla TN-C fram till mätarakåpet och även därifrån till olika undercentraler i respektive byggnad. Nu har jag en TN-S fram till mätarskåpet, därifrån har elektrikern anslutit en befintlig 4 ledar kabel TN-C till en byggnad som i den byggnadens elcentral blir TN-S igen. Från nya mätarskåpet går det även en ny 5 ledare TN-S till platsen för gamla mätarskåpet där elektrikern kopplat ihop den med förgreningar till olika byggnader med befintliga 4ledarkablar. I resp byggnads central återgår sen systemet till 5 ledare.
Jag ifrågasatte detta sätt att hoppa mellan 4 och 5 ledare. Elektrikern menade att det givetvis inte var helt optimalt men han sa samtidigt att det var praxis att göra det , alternativet var att gräva om och dra om stor del av den befintliga installationen och det behövde man inte göra enligt honom. Han menade även att det var rätt uppenbart hur det var kopplat om en annan elektriker skulle in och arbeta där senare. Jag köpte hans resonemang, men vad säger ni. Är det ok eller inte?
Jag ifrågasatte detta sätt att hoppa mellan 4 och 5 ledare. Elektrikern menade att det givetvis inte var helt optimalt men han sa samtidigt att det var praxis att göra det , alternativet var att gräva om och dra om stor del av den befintliga installationen och det behövde man inte göra enligt honom. Han menade även att det var rätt uppenbart hur det var kopplat om en annan elektriker skulle in och arbeta där senare. Jag köpte hans resonemang, men vad säger ni. Är det ok eller inte?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 470 inlägg
Övergång från TN-S till TN-C är ett brott mot 543.4.3 i elinstallationsreglerna. Men innan vi hänger ut honom kanske vi skulle få det 100% bekräftat. Han kan ha lagt en 5-ledare men bara använt 4 ledare i kabeln, som då måste vara minst 10 mm².
Åt andra hållet, TN-C till TN-S är det ok, dvs att ha en blandning av TN-C och TN-S, och övergångar till TN-S i diverse centraler inom fastigheten.
Åt andra hållet, TN-C till TN-S är det ok, dvs att ha en blandning av TN-C och TN-S, och övergångar till TN-S i diverse centraler inom fastigheten.
Det är 5 ledare på inkommande kabel till mätaren. 3 faser givetvis, nolla och separat skärm som är dragen till jord. Eftersom nollan inte går till jord utan den enda jordkopplingen går via skärmen antog jag att det är ett 5 ledarsystem in från Elverket, men jag kanske har fel?
Hur var det nu, får man märka om både gulgrön och blå så att de blir gul-grön-blå och kalla båda PEN? I så fall kan det kanske räknas som att du har dubbla PEN-ledare, men då ska de vara färgmärkta så (gulgrön tejp på blå ledare och blå tejp på gulgrön ledare, både gulgrön och blå tejp på "skärmen")
Eller så har dom lagt ihop blå och gulgrön så det har blivit en TN-C anslutning, och märkt ledarna gemensamt som PEN. Så gjorde dom här iaf när dom bytte inkommande p.g.a att jag hade två 4-ledare och en 5-ledare ut från mätarskåpet. Frågade montören varför han gjorde just så, och fick typ samma sak "det är ju rätt uppenbart hur det är kopplat" .. Så troligtvis är det kopplat TN-C för trots att det är 2012 kopplas stora delar av lågspänningen som TN-C nät.
Sent from my HTC Legend using Byggahus
Sent from my HTC Legend using Byggahus
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 470 inlägg
Är man tvungen att bryta mot reglerna så är ju denna felaktiga färg på PEN det minst allvarliga.
Nu låter det på TS som att serviskabeln faktiskt är inkopplad som TN-S i mätarskåpet. Vore intressant att veta hur neutralledaren används från mätarskåpet, dvs hur utgående TN-C-kablar är inkopplade.
Nu låter det på TS som att serviskabeln faktiskt är inkopplad som TN-S i mätarskåpet. Vore intressant att veta hur neutralledaren används från mätarskåpet, dvs hur utgående TN-C-kablar är inkopplade.
nu har jag inte koll på de senare reglerna men det var tidigare ok på slå ihop nolla plus skärm i tex en 4X6+6 för att få till en pen >=10mm2. Det kan jui vara en sån variant man har gjort här men en bild eller två skulle ju förtydliga
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 470 inlägg
Det är fortfarande tillåtet om parterna är "ofärgade", t.ex numrerade.
Hej på er!
Ett par saker jag inte blir klok på trots att det skrivits en del om det här o var
1.Är det helt OK med TN-S kopplade undercentraler med JFB trots att det är TN-C i huvudcentral?
2.Hur ser jag säkrast om jag har TN-S eller TN-C i mätarskåpet? eller ser jag det i huvudcentralen?
Ett par saker jag inte blir klok på trots att det skrivits en del om det här o var
1.Är det helt OK med TN-S kopplade undercentraler med JFB trots att det är TN-C i huvudcentral?
2.Hur ser jag säkrast om jag har TN-S eller TN-C i mätarskåpet? eller ser jag det i huvudcentralen?
1 Det är ok med Tn-s kopplade undercentraler till en tn-c ansluten huvudcentral men tvärtom är förbjudet. Huvudcentralen ser undercentralen som vilken gruppledning som helst.johan5588 skrev:
Det är t.o.m standard idag att nymontage görs med tn-s. Det ger en högre säkerhet vid avbrott på noll eller skyddsledaren jämfört med motsvarande fel på PEN ledaren i ett TN-c system. Man slipper dessutom att välja 4 g 10 mm2 kabel för att upfyllla regelverket på minst 10 mm2 PEN ledare. I TN-s system kan man använda t.ex 5g2,5 eller 5 g6, till undercentralen beroende på kabellängd och avsäkring i huvudcentralen.
Redigerat: