Hej finns det nån som byggt en sådan enligt rubriken? och hur den är byggd och hu effektiv är den?
Själv så funderar jag på att använda 2 st intercooler från biltema som frånluften flåses in i den förska sen den andra.
Allt ska sitta i en låda och mellan dom 2 intercoolerna så ska en oljekylare sitta som man kan koppla in värmesystemet på så att man kan förvärma upp till luften till exempel 24greder.
kondensbildningen får jag lösa sen på nått bra sätt:) värmeväxlare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan säkert fungera, men det är så olika tillämpningar att det lär vara långt ifrån optimalt. Intercoolern är avsedd för höga tryck och stora temperaturdifferenser. Kylflödet är mycket större än det kylda flödet vilket ställer lägre krav på yta. Små diametrar på rören ger högt motstånd och mycket ljud. Det är inget problem i en bil, men däremot i ett hus.

Sedan en detaljfråga. Varför sätta värmebatteriet mellan värmeväxlarna? Det måste vara mycket bättre att låta tilluften först passera båda lamellpaketen och därefter värma den ytterligare.
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
det är tänkt för att motverka isbildning och när det är riktigt kallt så är det svårt att ens kunna utnyttja en värmeväxlare.
villa ha ett stort flöde då mer eller mindre alla frånluft i huset ska passera igenom. skulle man komma upp i 50-60% verkningsgrad vid ca 5-10grader kall ute luft så är det bra men det får jag mäta när den är klar och i drift:)
 
Om du värmer tilluften till 24 grader med värmebatteriet och sedan låter den gå genom en värmeväxlare mot frånluften så kommer du att värma frånluften med den uppvärmda tilluften så länge du inte har mer än 24 grader inomhus. Den inre värmeväxlaren gör då ingen nytta, men däremot skada.

Det jag menade med flödet var att du i bilen har ett stort flöde av kylluft tack vare fartvinden och den stora frontarean. Genom kylaren är flödet mycket mindre. I fallet ventilation vill du ha båda flödena ungefär lika. Det är inte laddluftkylaren gjord för. Kylluften är billig i bilen. Det lönar sig inte att göra en effektiv värmeväxlare för att minska kylluftflödet. Jag har mycket svårt att tro att du kan komma upp i så mycket som 50% verkningsgrad med principen du beskriver.

Du har inte kollat på blocket efter begagnade ventilationsaggregat? Det torde kunna bli såväl bättre som billigare och mindre arbetskrävande.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Tyvärr är de begagnade aggregat utav de äldre korsströmsväxlartypen som i princip har den avfrostningstypen som helt felaktigt förvärmer uteluften innan den går genom växlaren. Andra typer sänker eller stänger av tilluften under avfrostningen Kompromisser har alltid gjorts vid tillverkning av växlare. Ju bättre återvinning ju större risk för isbildning på växlarens frånluftssida.I en lång växlare (typ temovex) möts luftströmmarna och får då helt naturligt en bättre verkningsgrad än i en tvärströmsväxlare som är betydligt kortare och där delar av tilluftströmmen får sämre fungerande kontaktyta med frånluftssidans. Växlarens kanaler har konstruerats med hänsyn till tryckfall,materialåtgång o utrymme. Fläktarna skall därefter dimensioneras efter detta samt för tryckförluster genom dagens krav på filtertäthet. Den tid då man sade sig gå ut för att få en nypa frisk luft är svunnen utan idag skall luften filtreras till oigenkännlighet innan den når innemiljön.Därefter är det troligt att tilluften behöver eftervärmas om inte placering o val av tilluftsdon skett på optimalt sätt. Glädjande nog är det ännu inget förbud på att öppna ett fönster om man skulle vilja. Gjorde i lillstugan ett experiment för 25 år sen med ett 9 m långt 125mm rör där frånluften gick ut och ett 150mm (ja det var kvarleva från den gamla standarden) utanpå.Fungerade hyfsat när man såg till att kondensatet kunde följa med avluften ut genom väggen. Med lite retardrar för att få turbulent strömning skulle det nog kunna komma upp i 50%. Sedan introducerades X-wellaggregatet som då kostade ca 2500:- till en villa och skröt över 90% verkn.grad.
 
Det som är tänkt är att istället för att blåsa ut varm luft till ingen nytta och suga in kall luft! Så tar jag tillvara på värmen från den gamla luften.
För värmningen är tänkt till att använda när växlaren isar igen eller ger ingen effekt och då är det skitsamma om den fungerar eller ej,bara det inte blir iskall luft som kommer in.
Jag vill inte använda den till att värma upp huset! bara att den nya luften blir varmare.
Om jag får in 10- till luft och från luften på 24+ värmer den till ca 10+ fel eller fel ca 50% verkningsgrad och jag räknar med att från luften kommer ha ett större flöde i växlaren då jag har självdrag i huset
 
allexx skrev:
Hej finns det nån som byggt en sådan enligt rubriken? och hur den är byggd och hu effektiv är den?
Själv så funderar jag på att använda 2 st intercooler från biltema som frånluften flåses in i den förska sen den andra.
Allt ska sitta i en låda och mellan dom 2 intercoolerna så ska en oljekylare sitta som man kan koppla in värmesystemet på så att man kan förvärma upp till luften till exempel 24greder.
kondensbildningen får jag lösa sen på nått bra sätt:)[bild]

glömde att skriva att intercoolern är 600x500mm
 
Jag tror mer på att sno ihop något med hjälp av såna här:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en värmeväxlare från en kondenstorktumlare. Borde funka bättre. Den är gjord för ändamålet, genomtänkt avseende kondens, tryckfall etc. Om du seriekopplar ett antal får du hög verkningsgrad, om du parallellkopplar ett antal får du lågt tryckfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.