Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Premisser:
- Ett hus som är helrenoverat 1975 (och framåt).
- Bra isolerat och rimligt tätt med ångspärr.
- 1 1/2 plan med källare.
- Självdrag
Nu ska taken bytas och därmed ges möjligheten att lättare få med en FTX-installation i arbetet.
När man gör det i efterhand så finns det vissa dragningar som blir svårare än andra. I bifogade ritningar har jag skissat på dragningar som skulle vara ganska rättframt att få till.
Jag skulle gärna få några åsikter på om det verkar rimligt.
Mycket av tilluften kommer i sovrummen på övre plan. Och i källaren var min tanke att bara ha frånluft så luften vandrar hela vägen genom huset. Genom att ha dörren stängd mellan tvättstuga och pannrum och övriga dörrar öppna samt en överluft enligt bilden var tanken att luften tar en lång väg. Rimligt?
Vardagsrummet kommer man åt från övervåningens garderob dock inte optimalt placerat. Men luftens väg mellan v-rum och kök går lång väg och borde få med sig både hall och matrum. Tillräckligt?
Frånluftsdon i duschhörnan och i torkrummet? Eller bara på ena stället?
Frånluft i pannrummet: Det finns ett "tändläge" på moderna FTX-aggregat för att ta ner flödet när man ska tända i vedpannan. Idag sitter en ventil genom ytterväggen direkt bakom pannan. Funkar det att sätta en kanal mellan den ventilen och pannan för att inte störa FTX-systemet? Hur mycket luft behövs för en modern vedpanna?
Tabell över yta och tänkt flöde:
Tacksam för åsikter!
- Ett hus som är helrenoverat 1975 (och framåt).
- Bra isolerat och rimligt tätt med ångspärr.
- 1 1/2 plan med källare.
- Självdrag
Nu ska taken bytas och därmed ges möjligheten att lättare få med en FTX-installation i arbetet.
När man gör det i efterhand så finns det vissa dragningar som blir svårare än andra. I bifogade ritningar har jag skissat på dragningar som skulle vara ganska rättframt att få till.
Jag skulle gärna få några åsikter på om det verkar rimligt.
Mycket av tilluften kommer i sovrummen på övre plan. Och i källaren var min tanke att bara ha frånluft så luften vandrar hela vägen genom huset. Genom att ha dörren stängd mellan tvättstuga och pannrum och övriga dörrar öppna samt en överluft enligt bilden var tanken att luften tar en lång väg. Rimligt?
Vardagsrummet kommer man åt från övervåningens garderob dock inte optimalt placerat. Men luftens väg mellan v-rum och kök går lång väg och borde få med sig både hall och matrum. Tillräckligt?
Frånluftsdon i duschhörnan och i torkrummet? Eller bara på ena stället?
Frånluft i pannrummet: Det finns ett "tändläge" på moderna FTX-aggregat för att ta ner flödet när man ska tända i vedpannan. Idag sitter en ventil genom ytterväggen direkt bakom pannan. Funkar det att sätta en kanal mellan den ventilen och pannan för att inte störa FTX-systemet? Hur mycket luft behövs för en modern vedpanna?
Tabell över yta och tänkt flöde:
BV | Yta | Flöde | ÖV | Yta | Flöde | Källare | Yta | Flöde | Totalt flöde | |
Kök | 9 | -15 | Sovrum NO | 13 | 15 | Pannrum | 20 | -30 | 90 frånluft | |
Matrum | 24 | 0 | Hall | 25 | 0 | Tvättstuga | 13 | 0 | 80 tilluft | |
Hall | 10 | 0 | Sovrum SV | 13 | 15 | Rum 1 | 23 | 0 | ||
Vardagsrum | 30 | 20 | Sovrum NV | 17 | 15 | Rum 2 | 13 | 0 | ||
Kontor | 11 | 15 | Badrum | 1.5 | -15 | Rum 3 | 9 | 0 | ||
Badrum | 8 | -10 | Klk | 2.5 | -5 | |||||
Torkrum | 2.5 | -10 | ||||||||
Klk | 4 | -5 | ||||||||
Groventré | 6 | 0 | ||||||||
Totalt | 104.5 | Totalt | 72 | Totalt | 78 |
Tacksam för åsikter!
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Fick svar från en ventilationsfirma angående pannrum och ventilation:
"... pannrummet är en egen brandcell och får inte kopplas samman med den övriga bostadens ventilationssystem pga risken för överföring av brandgaser. Förutom risk för liv o lem så kan det bli problem med försäkringar etc om något skulle hända. Det innebär också att det inte får finnas något överluftsdon mellan pannrum o bostad. Luften/ventilationen till pannrummet får tas utifrån det fria via exempelvis en tallriksventil med ytterväggsgaller."
"... pannrummet är en egen brandcell och får inte kopplas samman med den övriga bostadens ventilationssystem pga risken för överföring av brandgaser. Förutom risk för liv o lem så kan det bli problem med försäkringar etc om något skulle hända. Det innebär också att det inte får finnas något överluftsdon mellan pannrum o bostad. Luften/ventilationen till pannrummet får tas utifrån det fria via exempelvis en tallriksventil med ytterväggsgaller."
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Den här sammanställningen tycker jag är enkel och bra:
http://podvent.se/sitedirect_function/print.php?id=117333&lang=swe
Bry dig inte om att den "vill" skriva ut, det behövs inte.
Men där anges enkelt vilka normalflöden man skall sikta mot.
Fast vi har tagit en genväg: Då vi bara är två i huset, och inte har några problem med fukt, emissioner, lukter, kondens och annat kör vi på halva flödet.
Dvs FTX:en är injusterad till 160 m3/h (108 m2 boyta) men vi kör på halvfart, 80 m3/h.
Brukar fråga folk som kommer och hälsar på hur de upplever inomhusluften, men ingen har haft något negativt att säga.
Och normerna är väl framtagna för att klara långkok, tork av babytvätt och rökare, så vi tycker att det är OK att skruva ner lite.
Vilket väl också bidrar till att ventilationen är helt ljudlös och fläktarna i FTX:en bara drar ca 15 Watt tillsammans.
Siffror från vår OVK (Obligatorisk VentilationsKontroll):
Uppmätt tilluft l/s
Sovrum1: 8
Sovrum2: 8
Sovrum3: 8
Vardagsrum: 13 (två tilluftventiler)
Totalt: 37.
Uppmätt frånluft l/s
WC/dusch: 10
Kök: 10
Tvätt: 10
WC/dusch2: 9
Totalt: 39
Men vi kör som sagt på halva flödet.
Och vi lever ännu
http://podvent.se/sitedirect_function/print.php?id=117333&lang=swe
Bry dig inte om att den "vill" skriva ut, det behövs inte.
Men där anges enkelt vilka normalflöden man skall sikta mot.
Fast vi har tagit en genväg: Då vi bara är två i huset, och inte har några problem med fukt, emissioner, lukter, kondens och annat kör vi på halva flödet.
Dvs FTX:en är injusterad till 160 m3/h (108 m2 boyta) men vi kör på halvfart, 80 m3/h.
Brukar fråga folk som kommer och hälsar på hur de upplever inomhusluften, men ingen har haft något negativt att säga.
Och normerna är väl framtagna för att klara långkok, tork av babytvätt och rökare, så vi tycker att det är OK att skruva ner lite.
Vilket väl också bidrar till att ventilationen är helt ljudlös och fläktarna i FTX:en bara drar ca 15 Watt tillsammans.
Siffror från vår OVK (Obligatorisk VentilationsKontroll):
Uppmätt tilluft l/s
Sovrum1: 8
Sovrum2: 8
Sovrum3: 8
Vardagsrum: 13 (två tilluftventiler)
Totalt: 37.
Uppmätt frånluft l/s
WC/dusch: 10
Kök: 10
Tvätt: 10
WC/dusch2: 9
Totalt: 39
Men vi kör som sagt på halva flödet.
Och vi lever ännu
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Ja, så är det gjort.Demmpa skrev:
Därmed får frånluften dras till t.ex. tvättstuga och rum 1 istället och hålla pannrummet helt avskiljt.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Tack för tipset KnockOnWood!
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Nu har jag pratat dimensioner på alla kanaler med en ventilationsingenjör som tyckte värdena och dragningen såg bra ut (om man utesluter pannrummet, se ny bild). Sen satte jag ut alla böjar, t-rör och övriga detaljer på ritningen för att få ihop en lista att skicka till offert.
Fick bra hjälp när jag ringde alig.se för att gå igenom mina ritningar. Nu återstår att se hur offerten blir.
Fick bra hjälp när jag ringde alig.se för att gå igenom mina ritningar. Nu återstår att se hur offerten blir.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
I SketchUp hade jag redan huset i 3D så jag gjorde snitt för varje plan och fortsatte i Paint .NET och gjorde ett extra lager för ventilationsdragningen. Snabbt och simpelt. Jag skrev ut dem i A3 så jag kunde sitta och kladda och planera alla detaljer (böjar, dämpare, nipplar, fästramar etc).murre87 skrev:
Har du intallerat ftx?
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Ja, jag och min far installerade det sommaren 2014. Det blev riktigt stor skillnad på inomhusklimatet. Framförallt källaren (med sitt stora frånluftöverskott) blev mycket fräschare och uppvärmningen av huset jämnare. Lite utmanande var det att dra alla kanaler i ett gammalt hus (timmerstomme) men man fick klura lite (och krypa i trånga utrymmen bland isolering och i bastuvärme på vinden).
Hde du självdrag innan? Har också installerat ftx förra året. Otroligt nöjd. Men hur gjorde ni med gamla ventilations kanaler i skortsten? Bara låtit det vara? Eller fyllt igen dom eller nått?
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Det var självdrag genom ventiler i innertaken och några väggar (inte i skorstenen). Alla gamla ventiler och tillhörande kanaler togs bort och tak och vägg återställdes med ångspärr, isolering etc.
Liknande trådar
-
Från självdrag till FTX i gammalt hus
Ventilation -
Koppla fläkt på inredd vind till frånluft?, i hus med självdrag.
Ventilation -
Konventera självdrag till mekanisk frånluft
Ventilation -
Konvertera obefintligt självdrag till mekanisk frånluft
Ventilation -
Från/tilluft för första plan i en 30-talsvilla (självdragsventilation)
Ventilation