3 671 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Från självdrag/elpanna till frånluftsvärmepump med befintlig rördragning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Huset ifråga värms idag genom vattenradiatorer kopplade till elpanna. Ventilationen är ursprungligen självdrag, som uppgraderats med två Paxfläktar i badrummen, samt en kraftigare 160 mm fläkt i badrummet. Fläkten i badrummet är specad till 55 l/s och Pax-fläktarna 30 l/s styck när de går på max. Luftväxlingen upplever vi som god/tillräcklig.
Till saken hör att huset är byggt med för byggåret väl tilltagen isolering. På vinden ligger 500 mm isolering, och väggarna mäter ca 450 mm från gips till ytterpanel. Detta har gjort att vi har legat bra till vad gäller energiförbrukningen, trots elpannan. Framför allt när det bara var självdrag (knappt någon ventilation), men så vill man ju inte ha det. När vi flyttade in låg vi på ca 12000 kWh/år inklusive allt, nu är vi fler och duschar och ventilerar mer, men ligger ändå under 15000 kWh/år med elpannan. Har även braskamin som användes mer i början,men mindre nu.
I alla fall så har tanken varit att byta till luft-vattenvärmepump.
Men då pratade jag med grannen som bor i ett likadant hus. Han har istället bytt till en frånluftsvärmepump, och med minimal förändring av rördragningen kopplat in den. De tre utgående spirorören (röda på skissen) har helt enkelt kopplats ihop på vinden (det gröna på skissen), så att frånluftsvärmepumpen suger genom röret från tvättstugan, som är kopplat från rören från de båda badrummen.
Nu skulle jag vara tacksam för kommentarer på min grannes lösning. Är det ett vettigt alternativ till Luft-vatten för mig? Det skiljer ju en del i investeringskostnad. Eller är det bättre att satsa på Luft-vatten och låta befintliga fläktarna sköta frånluften?
Tack på förhand för era tankar?
Tack för era svar.
Vet ej hur grannen har gjort med avluft, men för min del så står nuvarande elpanna ca 2 meter från yttervägg. Där finns redan en 100 mm tallriksventil, som idag fungerar som tilluft. Gissar att man borde kunna skicka ut luften där?
Skillnaden på en sån här installation och som man gör i ett nytt hus, blir väl att jag inte får frånluft i kök och tvättstuga, utan all frånluft sker från badrummen. Men så är det ju i stort sett idag, så det kanske inte blir något problem?
Vet ej hur grannen har gjort med avluft, men för min del så står nuvarande elpanna ca 2 meter från yttervägg. Där finns redan en 100 mm tallriksventil, som idag fungerar som tilluft. Gissar att man borde kunna skicka ut luften där?
Skillnaden på en sån här installation och som man gör i ett nytt hus, blir väl att jag inte får frånluft i kök och tvättstuga, utan all frånluft sker från badrummen. Men så är det ju i stort sett idag, så det kanske inte blir något problem?
Det går att skicka ut avluften genom väggen men dels måste luften komma ut en bit utanför fasaden för inte orsaka skada på densamma och dels ska det inte vara en alltför snäv rörböj på ventilationsröret alldeles ovanför frånluftsvärmepumpen eftersom det reducera luftflödet och öka ljudet.
Om frånluftsvärmepumpen står i tvättstugan är det självklart att stänga tilluften och sätta ett till frånluftsdon på ventilationsröret med frånluften. Kanske 10-12 l/s bör tas från tvättstugan. Sedan måste innerdörrarna ha ventilationsspringor eller hål med ventilationsgaller för att flödet ska fungera. Att köket inte får något frånluftsdon kan inte vara avgörande men kanske köksfläkten oftast bör köras vid matlagning.
Om frånluftsvärmepumpen står i tvättstugan är det självklart att stänga tilluften och sätta ett till frånluftsdon på ventilationsröret med frånluften. Kanske 10-12 l/s bör tas från tvättstugan. Sedan måste innerdörrarna ha ventilationsspringor eller hål med ventilationsgaller för att flödet ska fungera. Att köket inte får något frånluftsdon kan inte vara avgörande men kanske köksfläkten oftast bör köras vid matlagning.
Det kan möjligtvis bli lite snävt att få ut avluften. Får titta närmare och mäta lite.
Innerdörrarna har minst 10 mm springa i underkant, så flödet är ok idag när alla fläktar går. Och spisfläkten går så fort någon lagar mat.
Men då låter det som att det kan vara värt att ta in en offert på denna lösning också.
Tack för hjälp!
Innerdörrarna har minst 10 mm springa i underkant, så flödet är ok idag när alla fläktar går. Och spisfläkten går så fort någon lagar mat.
Men då låter det som att det kan vara värt att ta in en offert på denna lösning också.
Tack för hjälp!
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 560 inlägg
Hur blev det?H HenrikP skrev:Det kan möjligtvis bli lite snävt att få ut avluften. Får titta närmare och mäta lite.
Innerdörrarna har minst 10 mm springa i underkant, så flödet är ok idag när alla fläktar går. Och spisfläkten går så fort någon lagar mat.
Men då låter det som att det kan vara värt att ta in en offert på denna lösning också.
Tack för hjälp!
Rent spontant. Tänk på att du få ha rätt hög luftväxling. Och "tilluften" är alltid samma som ute. Är det -20 ute kommer det in -20 grader luft som måste värmas upp. Och samma mängd luft in i huset som ut. Lite in, lite ut. Jag som bara har mekanisk frånluft har fått planera för det när jag bytte allians spisfläkt i köket och justerade in flödena i frånluftsdonen i hela huset. Som tur var bytte vi fönster i samma veva. Då beställde jag fönster med ventiler. Så tilluften är säkrad.S stugan_i_skogen skrev:
Liknande trådar
-
Självdragshus, frånluftspump eller värmepumpsberedare?
Ventilation -
Byte från elpanna till luftvattenvärmepump, tryckfall, värme från radiator?
Värmepumpar -
Är det en god idé att ha självdrag i ett mekanisk frånluftssystem?
Ventilation -
Från självdrag till FTX i gammalt hus
Ventilation -
Vilken frånluftsberedare är bäst (och hur löser jag det med endast självdrag)?
Vatten & Avlopp