Medlem
· Västernorrland
· 2 inlägg
Hej!
Har en liten fundering gällande min garageutbyggnad, det befintliga garaget är 7x7m vilket jag bygger ut 8x7m extra och sammanfogar till en enda lång byggnad. Tanken är att använda en limträbalk med 2 stöd och takstolar i limträ ner mot vägg så innertaket lutar. På så sätt får jag dit en billyft i mitten då jag tjänar takhöjd invändigt. På moelven så kunde jag räkna fram en limträ för 8 meter mellan 2 stöd och med 1meter språng, men för att få ytterligare utrymme i garaget ( med högre tak ) så vill jag ta bort en av de befintliga takstolarna och använda en längre balk istället. Men detta går inte enligt moelvens beräkningsprogram.
Jag skulle vilja göra en stor öppning med hjälp av balkar ( ca 6x2,4meter ). Ovanpå denna öppning står en pelare till takbalken. Sedan löper balken 9 meter frihängande till nästa pelare, efter detta är det yttervägg och språng. Taket är vanlig plåt med isolering takvinkel är 20grader i snözon 3.
Är det någon vänlig själ som har koll på vilken dimension jag måste ha på pelare både för öppning och för balken i taket ( stål alt, limträ ) för att våga vara där inne under vintern
tack på förhand.
Med vänlig hälsning, Johan
Har en liten fundering gällande min garageutbyggnad, det befintliga garaget är 7x7m vilket jag bygger ut 8x7m extra och sammanfogar till en enda lång byggnad. Tanken är att använda en limträbalk med 2 stöd och takstolar i limträ ner mot vägg så innertaket lutar. På så sätt får jag dit en billyft i mitten då jag tjänar takhöjd invändigt. På moelven så kunde jag räkna fram en limträ för 8 meter mellan 2 stöd och med 1meter språng, men för att få ytterligare utrymme i garaget ( med högre tak ) så vill jag ta bort en av de befintliga takstolarna och använda en längre balk istället. Men detta går inte enligt moelvens beräkningsprogram.
Jag skulle vilja göra en stor öppning med hjälp av balkar ( ca 6x2,4meter ). Ovanpå denna öppning står en pelare till takbalken. Sedan löper balken 9 meter frihängande till nästa pelare, efter detta är det yttervägg och språng. Taket är vanlig plåt med isolering takvinkel är 20grader i snözon 3.
Är det någon vänlig själ som har koll på vilken dimension jag måste ha på pelare både för öppning och för balken i taket ( stål alt, limträ ) för att våga vara där inne under vintern
tack på förhand.
Med vänlig hälsning, Johan
Kan du rita in dina mått och tankar i en bild?
Jag tror att upplaget för tvärbalken behöver vara en stålbalk för att klara vikten och höjden med rimliga mått.
Även rakbalken får nog bli en stålbalk, det är långt...
Jag slog snabbt sifforna i moelvens program och får återkopplingen att så stora balkar inte lagerförs, så det blir nog att tillverka en på order, och då kan dom räkna på detta till dig över telefon istället.
Om du istället bygger med två takbalkar så kan 115*630 nyttas till båda och klara både längd och nedböjning. Lär kosta flis och lite till... :/
Jag tror att upplaget för tvärbalken behöver vara en stålbalk för att klara vikten och höjden med rimliga mått.
Även rakbalken får nog bli en stålbalk, det är långt...
Jag slog snabbt sifforna i moelvens program och får återkopplingen att så stora balkar inte lagerförs, så det blir nog att tillverka en på order, och då kan dom räkna på detta till dig över telefon istället.
Om du istället bygger med två takbalkar så kan 115*630 nyttas till båda och klara både längd och nedböjning. Lär kosta flis och lite till... :/
Redigerat:
har du kunskap och tid. bygg fackverkbalkar i profilrör. slipper bla. stödpelare. . mycket starkare på längre spännvidder. vikt.och hantering mycket lättare. finns att köpa 2-sort stål. 6000mm. .limträ och standar stålbalk har sin egen vikt. i förhållande till spännvidd plus egenvikten. 3-man kan bära 12m.lång spantbåge utan problem med bärighet på ca.300kg. m2. vid 70x50x2x3. svetsarpå varandra på höjd. blir fler bärande väggar. viktigt är att boxa mellan, för spantbågar tål kraft i lodlinje inte våg. finns tom . spant i lumppapp som tål mycket.i ton räknat.
såg Lmob" bild. utryckte mig nog fel. fackverk är sen slangterm jag använder. av gammal vana. alltså. profiler på varandra med drag och motstag mellan i olika skikt beronde på spännvidd och belastning. allt går att räkna upp rätt enkelt, men viktigaste är låg sk."dödvikt" ämmnet i sig själv. massiva stålbalkar är bla. mer känsliga för temp.växlingar. och inte sk "döda". skit samma hoppas det går bra.
Medlem
· Västernorrland
· 2 inlägg
Jag vill helst inte bygga en egen balk, visst så har jag de kunskaper som behövs men det känns bättre och kanske bättre i försäkringssammanhang? Att ha en korrekt dimensionerad balk "by the book" så att säga. Jag gjorde en snabbskiss på hur jag tänkte mig. Där den stora öppningen är fortsätter mitt nuvarande garage med vanliga takstolar. Detta ger mig 9meter med högt tak och 6meter med lågt tak.
Frågan är som sagt vilka storlekar på balkarna som behövs.
Tack
/Johan.
Frågan är som sagt vilka storlekar på balkarna som behövs.
Tack
/Johan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Liknande trådar
-
Hjälp att räkna om dimensioner från limträ till HEB-balk
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimension inkommande kallt vatten från huvudkran källare?
Vatten & Avlopp -
Räkna om dimensionering från byggbeskrivningar.se (fler bärlinor och altantak)
Altan & Uteplats -
Fundering om altan försänkt fransk skruv dimensionering
Altan & Uteplats -
Flytta kallluft från sovrum till intilliggande kontor? Dimension och flöde som krävs?
Värme allmänt