En släkting i generationen före mig har gett min mor och mig en framtidsfullmakt som i princip innehåller denna text plus en del annat.

Härmed lämnar jag fullmakt till ovan angivna person att självständigt och oinskränkt förvalta och företräda samtliga mina ekonomiska och personliga angelägenheter efter den framtida tidpunkt då jag inte längre är förmögen att fatta egna beslut. Fullmaktshavaren får på mina vägnar förhandla med myndigheter, privatpersoner och företag, ingå avtal, kvittera och uppbära medel samt vidta alla åtgärder och handlingar vilka jag med laga verkan kunde företa så länge jag var beslutsförmögen.

Släktingen är tyvärr bortom räddning så oavsett vad som sker framöver så blir min mor den enda arvingen den dagen det är dags, det kan ske nu eller det kan ta 10 år det vet ju ingen.

Nu är situationen den att hon har en arrendetomt med en liten ägd stuga på, vilket i sig är frid o fröjd då det är en låg avgift och jag sköter om den så inget förfaller. Men nu kommer kommunen med påtvingat VA (100% klart att det genomförs) till en kostnad av ca 300 000:-

Gör vi inget så får vi en faktura på 300 000:- och fortsätter betala arrendet tills arvet är ett faktum och därefter så säljs sannolikt stugan för mindre eller lika med VA kostnaden. Det är att förvalta och företräda med minsta möjliga engagemang men ekonomiskt inte så gynnsamt.

Om vi i stället styckar av tomten (om jordägaren vill) så går det på kanske ytterligare 300 000:-
Men då ökar istället möjligheterna till en bättre försäljning i framtiden med en prislapp på minst 1 miljon som utgångsläge.
Om vi behåller stugan i familjen så ökar även motivationen att investera i stuga och uthus. Det är en aktivare form av förvaltning och ger en vinst till släktingen och kommande arvingar antingen i form av ca 400 000:- eller i möjligheten att äga en stuga på friköpt tomt, fritt att själva förvalta och vårda utan begränsningar.

Släktingen har pengar som med råge täcker ovanstående.
Är detta genomförbart med en framtidsfullmakt?
Lantmäteriet har ju börjat bråka med makar som råkar ut för liknande lägen och kallar det jäv.

Visst det kan ses som att det mest gynnar framtida arvingar men är det osunt?
Stugan har funnits i släkten i många decennier så det finns starka emotionella värden i detta och att tvingas till en investering som gynnar jordägaren på grund av kommunens tvång är kränkande.

A
Om något så är det jävsparagrafen, och Lanmäteriets nyliga tolkning av denna, som hindrar er. Din mamma tillhör jävskretsen, och kan objektivt sett ha motstridiga intressen jmf fullmaktsgivarens. LM säger uttryckligen att det kan vara ett problem även om fullmaktsgivarens och -havarens intressen överensstämmer.

Edit: anser ni att fullmakten redan börjat gälla? Om inte kanske det är enklast att släktingen sköter detta i sitt eget namn, med er hjälp. Vad säger släktingen om situationen?

Jag blir nyfiken över konceptetg med framtidsfullmakt. Om vi bortser från den möjliga aktuella jävssituationen.

Fullmakten är ju skriven så att den inte gäller förrän fullmaktsgivaren inte längre kan ta egna beslut. Men hur bevisar man det när fullmakten skall börja användas? Den du ex. köper den här arrendetomten av, hur skall den personen kunna avgöra om fullmakten börjat gälla, så ingen kommer 3 år senare och hävdar att köpet är ogiltigt?

A
Det är fullmaktshavaren som själv får avgöra, om fullmakten uttryckligen inte säger något annat. Det gäller därför att lita på den man ger den till.

C
H hempularen skrev:
Men hur bevisar man det när fullmakten skall börja användas?
Ja det är det som är problemet med framtidsfullmakter. Risken är att den blir rätt värdelös på grund av att ingen vågar ta risken eller besväret att acceptera den.
Antar att man resonera som att det är bättre än ingenting.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Det är fullmaktshavaren som själv får avgöra, om fullmakten uttryckligen inte säger något annat. Det gäller därför att lita på den man ger den till.
Men den du som fullmaktshavaren köper något av, eller beställer en tjänst av behöver ju också avgöra om fullmakten är giltig. Annars kan ju ett avtal visa sig vara ogiltigt senare.

Den skulle ju egentligen behöva kompletteras med ett läkarintyg eller liknande.

I vårt fall så låg fullmakten i ett år ungefär,när släktingen inte längre kunde sköta dig själv och än mindre hantera papper så aktiverade vi den. Det fanns då redan läkarintyg om situationen. Idag är hen i en annan egen värld och behöver passning 24/7. Alzheimers i full utveckling.
Det finns inget i världen som kan ändra på sjukdomsprocessen och den kommande arvsgången.

BirgitS
D Dag Vag skrev:
Släktingen är tyvärr bortom räddning så oavsett vad som sker framöver så blir min mor den enda arvingen den dagen det är dags, det kan ske nu eller det kan ta 10 år det vet ju ingen.
D Dag Vag skrev:
I vårt fall så låg fullmakten i ett år ungefär,när släktingen inte längre kunde sköta dig själv och än mindre hantera papper så aktiverade vi den. Det fanns då redan läkarintyg om situationen. Idag är hen i en annan egen värld och behöver passning 24/7. Alzheimers i full utveckling.
Det finns inget i världen som kan ändra på sjukdomsprocessen och den kommande arvsgången.
Det är jobbigt men tyvärr är det ju så med Alzheimers att det normalt tar mindre än 2 år mellan tidpunkten för när passning dygnet runt behövs tills personen avlider. Hur bråttom är det med avstyckning etc.?

BirgitS BirgitS skrev:
Det är jobbigt men tyvärr är det ju så med Alzheimers att det normalt tar mindre än 2 år mellan tidpunkten för när passning dygnet runt behövs tills personen avlider. Hur bråttom är det med avstyckning etc.?
Det är en anhörigsjukdom som tärt på familjen och så snabbt det gick från det att vi märkte att något var onormalt till dagens tillstånd, nej fy så sorgligt och jobbigt.

Är inte påläst om förloppen men förstår vad du syftar på, att vänta ut det med avstyckning och ja det är förstås ett alternativ..

VA kommer vi inte undan, och den utgiften måste rimligtvis tas från stugägaren via fullmakt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D Dag Vag skrev:
Det är en anhörigsjukdom som tärt på familjen och så snabbt det gick från det att vi märkte att något var onormalt till dagens tillstånd, nej fy så sorgligt och jobbigt.

Är inte påläst om förloppen men förstår vad du syftar på, att vänta ut det med avstyckning och ja det är förstås ett alternativ..

VA kommer vi inte undan, och den utgiften måste rimligtvis tas från stugägaren via fullmakt.
Jag har själv haft en anhörig med Alzheimers så jag lider med dig, det är jobbigt och sorgligt och man hinner inte med att anpassa sig till försämringarna. Den personen bodde i ett drygt år på ett demensboende innan hen vaknade upp en dag och inte visste vad man skulle göra med tekoppen och smörgåsen framför sig och sen var det ju slut efter ett dygn.

Mitt tips är att innan du bestämmer dig vad ni vill göra att ni kollar med berörda instanser vad dom låter er göra.

Har tyvärr erfarenhet av liknande situation där vad som upplevdes som en perfekt formulerad framtidsfullmakt inte var god nog i vissa myndigheters ögon. Tror det är ytterst viktigt att förstå vad kommun, lantmäteri och ev bank tillåter för aktiviteter med fullmaktsgivarens tillgångar och egendom innan man bestämmer sig för vad som är lämpligt. Ibland är vägen framåt styrs utifrån vad man får snarare än vill

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.