Hej
Behöver hjälp med att ställa in Max framledningstemperatur på min Thermia Atria optimum. Jag håller på att byta ut radiatorer mot golvvärme i huset och under övergångstiden tänkte jag köra låg temp ut till hela systemet för att inte ha för hög temp på golvslingorna. Har tryckt in 45grader på "MAX" under "värmekurva" menyn, men när man tittar på menyn "Temperatur" verkar det som det skickas ut varmare vatten (57grader) och börsvärdet på "framledning" visar 70....
vad har jag missat?
Se bilder på menyerna...

1-plans villa med källare, halva bostadsplanet med golvvärme och resten radiatorer. radiatorer i källare och även en fläktkonvektor där.
Sedan vi installerade VP 2008 så står det ofta "inget behov värme" i huvudmenyn, så min tanke är att kunna köra lägre temp på källarytan också. Har tilläggsisolerat hela huset från 1964 och en tredjedel av huset är nybyggt 2015.

Digital display av en värmepump visande framledningstemperatur på 57 grader och andra driftsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LCD-panel av värmepump som visar värmekurvemeny med inställningar för minsta och maximala temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det inte så att den gör varmvatten ?

RoBo skrev:
Är det inte så att den gör varmvatten ?
Värdet jag menar står under "framledning" och bör betyda hur varmt vatten som går ut i värmesystemet. Vad jag förstår bör det inte ha med tappvattnet att göra, tror inte att den höll på att producera varmvatten för tillfället heller.

Antar att vp gör vv annars skulle du nog få varmt inne om det är 6 grader ute och den skickar ut 57 grader.

Det var ganska varmt i delen av huset som har golvvärme, har inga termostater på de slingorna ännu. Har inte heller kunnat trimma in slingorna då det ännu inte blivit särskilt kallt ute, och för det mesta står det "inget behov värme" på displayen. Men kan det vara så att "framledning" betyder även vatten som ska produceras till "varmvattnet"?? Känns märkligt i så fall....

Der brikar vara samma givare som används till framledningen hela tiden.

smurfen72 skrev:
Der brikar vara samma givare som används till framledningen hela tiden.
Menar du att enbart värmekretsen syns under "framledning" eller att både produktion till varmvatten och produktion till värmekretsen syns?

Problemet löst, tack ni som kommenterat...
Värdet "Framledning" växlar mellan varmvatten och värmekretsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.