Hej!
Behöver hjälp.. Hur gör man när de på Ebay bara skickar inom Tyskland.. Finns det någon motsvarighet till www.shipito.com? eller någon liknande bulvan? Eller är det TVÄRSTOPP där?

Vill försöka få hit sakerna ju..

Om du frågat o fått nej så får du väl fråga en annan handlare, många skriver att dom inte skickar utomlands men visr det sig att man är Svenska så brukar det ofta gå.

Annars händer det att man får ta näst bäste när man för in från annat EU land eller importerar in till EU.

En bra början är att kontakta säljaren och fråga om han/hon inte kan tänka sig att skicka prylarna till Sverige. Så gör jag ofta och skulle vilja påstå att tre av fyra säljare inte har något problem med det. Brukar föreslå frakt med DHL då det är rätt billigt att som privatperson skicka saker med DHL från Tyskland till Sverige. Ett paket lite större än en Systainer med en vikt på 5-6kg brukar landa på 20Euro.

När det gäller större paket upplever jag GLS som billigast och smidigast.
Max 40kg och storlek 60cm*60cm*80cm för 25€uro.
http://www.gls-group.eu/276-I-PORTAL-WEB/content/GLS/DE03/DE/500100.htm
Skickade prylar från Tyskland i mars och juni 2010. Perfekt.
Att de sällan skickar till utlandet när du köper på Ebay beror sig inte på att du är
utländskt utan att det känns krångligt att fylla i en massa papperslappar och
räddlsan att ha skrivit fel på adressen mm mm .
När en envisas att skicka är du välkommen att höra av dig så kan jag ta kontakt
med säljaren och förklara. Det kanske ger effekt ...........
MvH
Hobbit

Jag har köpt för upphämtning i bla England och bokat frakten själv som en returfrakt och bara skickat över adresslapparna via mail. Sist var det en barnvagn som inte fick exporteras enligt deras ÅF avtal med tillverkaren. Men när jag ordnade med upphämtning så gick det bra.

Robert-san01 skrev:
Sist var det en barnvagn som inte fick exporteras enligt deras ÅF avtal med tillverkaren. Men när jag ordnade med upphämtning så gick det bra.
Ingen kan hindra en butik att sälja vart dom vill inom EU. Skulle sådant kunna bevisas så föreligger jättelika böter för Tillverkaren/agenten.
Vissa ÅF försöker men om om man sätter press på dem så ger dom naturligtvis med sig.

Nimajneb skrev:
Ingen kan hindra en butik att sälja vart dom vill inom EU. Skulle sådant kunna bevisas så föreligger jättelika böter för Tillverkaren/agenten.
Vissa ÅF försöker men om om man sätter press på dem så ger dom naturligtvis med sig.
Det beror på vad de har för avtal med tillverkaren. I avtalet kan det stå vilka marknader de få sälja på och det är upp till butiken om de vill kunna sälja nästa år eller inte. Rätt vanligt är att de har ett otroligt högt pris för export bara för att slippa diskussionen och risken. Då är valet upp till kunden.

Robert-san01 skrev:
Det beror på vad de har för avtal med tillverkaren. I avtalet kan det stå vilka marknader de få sälja på och det är upp till butiken om de vill kunna sälja nästa år eller inte. Rätt vanligt är att de har ett otroligt högt pris för export bara för att slippa diskussionen och risken. Då är valet upp till kunden.
Handlar det om export och inte om handel inom EU så kan tillverkaren/agenten säga att det inte får exporteras och detta skrivs in i avtalet.
Handlar det däremot inom EU vilket jag förutsatte, så är inga sådana klausuler lagliga utan snarere olagliga.
Sedan har en butik på eget bevåg all rätt att vägra att sälja till andra länder men det var ju inte det som frågan avsåg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.