Har ett rum i lagårn som ska bli en relax. Hade någon fråga om hur man bör dra vp-rör.

1. Hur bör man göra vid övergång från tak till vägg.
a) Kan man som i bilden gå bakom hammarbandet och sedan följa regeln ner till apparatdosan.
b) Eller bör man gå in genom hammarbandet, att jag borrar ett hål och går igenom för att sedan fortsätta ner till apparatdosan.
c) Eller bör jag urholka ett jack i hammarbandet så jag tar mig ner på framsidan av hammarbandet och sedan ner till apparatdosan.
VP-rör som går bakom hammarband och följer regel ner till dosa i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bilden visar förslag a)

2. När vp-rör dras i taket, kan den sättas i undertaket eller bör den gå längs med en regel. Om den sätts i undertaket så blir den täckt med ca 100mm isolering, sätts den på regeln så blir den täckt med ca 20-30mm isolering.
VP-rör som går bakom hammarband och följer takregel ner mot en vägg med sten och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bild visar vp-rör i takregel)

E
För att undvika kondens i rören bör de dras så nära varmsidan som möjligt av isoleringen, i hela sin längd.

• Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
E
V Viktor Eriksson skrev:
Har ett rum i lagårn som ska bli en relax. Hade någon fråga om hur man bör dra vp-rör.

1. Hur bör man göra vid övergång från tak till vägg.
a) Kan man som i bilden gå bakom hammarbandet och sedan följa regeln ner till apparatdosan.
b) Eller bör man gå in genom hammarbandet, att jag borrar ett hål och går igenom för att sedan fortsätta ner till apparatdosan.
c) Eller bör jag urholka ett jack i hammarbandet så jag tar mig ner på framsidan av hammarbandet och sedan ner till apparatdosan.
[bild]
(Bilden visar förslag a)

2. När vp-rör dras i taket, kan den sättas i undertaket eller bör den gå längs med en regel. Om den sätts i undertaket så blir den täckt med ca 100mm isolering, sätts den på regeln så blir den täckt med ca 20-30mm isolering.
[bild]
(Bild visar vp-rör i takregel)
Sätt den under takregeln ifall du ska glesa så det hamnar i jämnhöjd ungefär, annars uppstår dylika problem, samma med väggen ifall du kan avvara 20 till.
I annat fall blir det till att hacka, hugga, borra och se till att ändå få perfekta böjar.

E El-Löken66 skrev:
Sätt den under takregeln ifall du ska glesa så det hamnar i jämnhöjd ungefär, annars uppstår dylika problem, samma med väggen ifall du kan avvara 20 till.
I annat fall blir det till att hacka, hugga, borra och se till att ändå få perfekta böjar.
Jag förstod inte riktigt hur du menade. Sätter jag den under takregeln så är den ju ivägen för själva taket..

E
V Viktor Eriksson skrev:
Jag förstod inte riktigt hur du menade. Sätter jag den under takregeln så är den ju ivägen för själva taket..
Ja, nu vet jag ju inte vad för tak som kommer men om du skruvar upp 28mm glespanel att fästa taket i får du en naturlig lösning för digg och kablage.
Väggen kanske du inte har marginal att ta av annars är där ju smidigt med.

• Gilla
Viktor Eriksson
  • Laddar…
T
Jag skulle köra på 1c om jag orkade..
2. skulle jag låda röret gå precis som på bilden, då du tänkt fylla med isolering. Det är inget "farligt" med att röret är mot isoleringen. Men som Emil säger så bör rören dras på den varma sidan om det är möjligt, är man lite orolig så kan man täta röret i ena änden så att luften inte rör sig så mkt. Själv har jag aldrig varit med om att det varit ett problem med kondens (men det finns det troligen andra i forumet som varit med om).

Förutom att rören bör ligga på den varma sidan så ska de inte ligga för varmt, dvs de ska ligga nära vägg- eller takskivan, inte begravd i isoleringen. Annars kan man inte använda med gängse tumregler om ström/area som finns. Så någonstans mellan alternativ 1b-1c och 2b blir bra. De tre centimetrarna i taket har marginell påverkan då ledningen är klamrad mot takregeln.

• Gilla
Viktor Eriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.