Jag sitter i en situation med ett 36 år gammalt FTX-aggregat med korsströmsplattvärmeväxlare där flera komponenter samtidigt måste bytas efter en incident där kondensavrinningen frusit igen och aggregatet svämmat över. Känns inte som läge att renovera ett så gammalt aggregat.

Har tittat på att byta till ett aggregat med roterande värmeväxlare istället då det tycks vara den bästa lösningen idag. Framför allt kar jag tittat på Östberg Heru 100 S EC C då jag tidigare haft en villa där jag installerade en komplett ventilationsanläggning i samband med tillbyggnad och satte då in Heru 130 S-EC. Men jag har också blivit nyfiken på Enervents LTR-3 eco ED. Främst pga det mindre formatet (trångt som faan på vinden), men också pga de modernare kontrollenheterna/"automatik" och integrationsmöjligheterna med KNX.
Det är dock några för mig iögonfallande skillnader jag grubblar på som någon här kanske har bättre koll på?

  1. Vikt - Herus 64,8 kg mot LTR-3s 52 kg, LTR-3 är något mindre och tycks ha lite mindre isolering men nästan 13 kg är mycket.
  2. Energiförbrukning - Herus fläktar är specade till 199W medan LTR-3 är specade till 119W med nästan identiska luftflöden. Det blir ju en rejäl skillnad i driftskostnad på sikt, eller gör jag jämförelsen för enkel för mig? Någon parameter jag missar?
  3. Kondensavrinning - På Herun finns ingen kondensavrinning förberedd och det skall inte heller behövas vad jag känner till. Men LTR-3 har kondensavrinning förberedd och anger också i manualen att den bör anslutas i vissa fall (dom badar mycket bastu i Finland = mycket kondens antar jag :) )
  4. Isolering - LTR-3 skall tilläggsisolera med 100 mm isolering enligt manual vid installation i kallvind trots att den redan har isolering (oklart hur mycket, gissar 20-30 mm). Heru skall inte tilläggsisoleras men har "bara" 50mm isolering. Känns som tillverkarna har olika standarder här. Någon som har input/erfarenheter på detta område?

Tacksam för alla synpunkter!
 
Redigerat:
  • Gilla
Quetex
  • Laddar…
Hej

Har också tittat på Enervent LTR-3 men det var EDX varianten med extern luftvärmepump.
Vad jag har hittat (har ingen länk kvar) har Finland högre krav på FTX system vad gäller läckluft i värmeväxlaren.
Har du några färska priser på systemen?
 
Är det kvalitetmässigt skulle jag utan tvekan säga Ltr-3, men ligger dom lika i prisklass?
 
Nej, jag har inte tagit in priser ännu. LTR-3 ser ut att vara några tusen dyrare, men det är ju mer än prislappen vi inköp som spelar in.. Framförallt uppgiven effekt på fläktarna tycker jag är häpnadsväckande att det är så stor skillnad mellan fabrikaten. Enligt min snabbuträkning gör det att LTR-3 är ett antal tusen billigare i drift varje år.
 
Men om du slår in 200pa och 50l/s så drar ju Herun mindre ström och får ett lägre sfp tal.
 
Intressant!
Jag har haft svårt att förstå hur jag skall jämföra de två korrekt och bara försökt tolka grafer samt märkeffekten på fläktarna. Var och hur slår du in detta?
 
Här. http://products.ostberg.com/Item/Details/765?tab=Diagrams Dra i punkten vid diagrammet så du får det värde du vill läsa av

Och här. http://enervent.fi/fan_info_page.as...&countryid=200&modelid=5&controlid=1&sideid=1 slå in de data du får fram via östbergs sida så du jämför samma sak. (tryck och flöde)

Flödet får du fram genom att ta boyta m2 x 0,35l/s

Och trycket brukar man räkna på ca 200 pa generellt om man har gjort dimensioneringen någorlunda riktig av kanalsystemet.
 
Redigerat:
Tack, det känns ju rimligare.
På Enervent anger man ett luftflöde in och ett ut vilket känns rimligt. På Östbergs bara ett flöde... Ska man ta ett snitt mellan in och ut då? Eller addera in och ut?
Snittet verkar rimligast men inte helt logiskt eftersom luftflödet faktiskt är det dubbla genom aggregatet.
 
Östbergs flöde syftar på att till och frånluft är lika stora.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.