1 423 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Frågor om värmeslinga för nedgrävd vattenledning
I en nyinköpt fastighet finns två byggnader med vatten indraget. Från brunnen går vattnet via järnrör i marken till fastighet 1. Från fastighet 1 är järnrör nedgrävt till fastighet 2. Vi vet inte på vilket djup röret mellan fastigheterna är nedgrävt.
Om vi vill installera värmeslinga i röret mellan fastigheterna, ska slingan gå från fastighet 2 hela vägen till fastighet 1? Det rör sig om cirka 25 meter. Spelar det någon roll om slingan dras från fastigheten som ska ta emot vattnet eller den som vattnet kommer från?
Är någon värmeslinga bättre eller sämre än någon annan? Det verkar finnas ett stort utbud.
Vänliga hälsningar, Niklas
Om vi vill installera värmeslinga i röret mellan fastigheterna, ska slingan gå från fastighet 2 hela vägen till fastighet 1? Det rör sig om cirka 25 meter. Spelar det någon roll om slingan dras från fastigheten som ska ta emot vattnet eller den som vattnet kommer från?
Är någon värmeslinga bättre eller sämre än någon annan? Det verkar finnas ett stort utbud.
Vänliga hälsningar, Niklas
Är det järnrör så finns risken att de är rejält igenklegade med avlagringar, rost etc.
Såhär såg våra inkommande galvrör ut när vi bytte ut inkommande efter ca 45 års drift,
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-man-flytta-dessa-roer-bild.233365/#post-1984497
Detta är väldigt milt mot en del andra, vissa är ett under att det ens kommer något vatten genom.
Jag hade först försökt kolla hur skicket är på rören, därefter fundera på eventuellt byte.
Såhär såg våra inkommande galvrör ut när vi bytte ut inkommande efter ca 45 års drift,
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-man-flytta-dessa-roer-bild.233365/#post-1984497
Detta är väldigt milt mot en del andra, vissa är ett under att det ens kommer något vatten genom.
Jag hade först försökt kolla hur skicket är på rören, därefter fundera på eventuellt byte.
Tack för ditt svar! Jag blir inte förvånad Om de behöver bytas, men vore glad om de håller till sommaren.
Vad är det dom får dig att tro att du behöver värmekabel? Har det frusit förut? Galvade rör är känsliga för frysning.
Den stora fördelen med galvade rör är att det går att hitta dem och hur djupt de ligger med en kabelsökare. Finns att hyra på närmaste maskinuthyrare
Den stora fördelen med galvade rör är att det går att hitta dem och hur djupt de ligger med en kabelsökare. Finns att hyra på närmaste maskinuthyrare
Vi vet inte vilket djup rören ligger på och fastigheten har tidigare mest använts som sommarbostad. Därför blir jag inte förvånad om rören ligger grunt och behöver värmas.
Tack för tipset om kabelsökare! Det kände jag inte till.
Tack för tipset om kabelsökare! Det kände jag inte till.
Försök klura ut hur lång du behöver till att börja med. Är ju inte säkert att det finns rätt längd av olika tillverkare.
Om det är mer troligt att elen är stabil från endera hållet eller smidigare att få in kabeln kan du ju börja där, men det borde väl inte spela någon roll.
Jag har Raychem, nöjd än så länge, men en mus har bitit lite på kabeln som börjar i pumphuset. Är väl kanske en nackdel eventuellt.
Om det är mer troligt att elen är stabil från endera hållet eller smidigare att få in kabeln kan du ju börja där, men det borde väl inte spela någon roll.
Jag har Raychem, nöjd än så länge, men en mus har bitit lite på kabeln som börjar i pumphuset. Är väl kanske en nackdel eventuellt.
Du kan köpa kima k2 per löpmeter sen terminerar man änden och sätter en kall del i den andra änden som kopplas antingen till termostat eller med vanlig stickontakt. Jag kör min på timer + termostat så när det är kallar än 0 går den 30 minuter var 3e timma. Minimerar förbrukningen men garanterar frostfriheten.