Hej,

Jag håller på att riva ut mitt gamla platsbyggda kök som verkar vara original sedan lägenhetshuset byggdes på slutet av 50-talet. Tanken är att jag skall göra så mycket som möjligt själv och har börjat riva för att se vilka förutsättningar och problem som kommer fram, jag har lite punkter nedan jag gärna skulle vilja ha er expertis och åsikt om:

1. Det har blivit mer och mer relevant att riva en del av mellanväggen där dörrkarmen till köket, finns det någon risk att denna vägg skulle vara bärande? Jag har själv väldigt svårt att se att väggen skulle vara bärande då det hörs tydligt när man knackar på den.
Väggen är ca. 10cm tjock och är gjord av något slags "mörkare" block och några cm puts. Det verkar vara samma block i väggen som skall rivas som det är mellan kök och badrum, blocken är ca. 500x250 (mm). Vad kan detta vara för typ av block/byggmaterial? För att förtydliga så har jag efterfrågat fler ritningar från kommunen och kommer säkerställa att denna är bärande samt få godkänt av styrelsen innan jag börjar riva.

2. Som synes på bilderna så är det någon slags ventilationskanal som går längst väggen som skall rivas till andra sidan av väggen där det är någon slags tallriksventil eller liknande, tror ni denna ventilation fortsätter in i väggen eller är den gammal ventilation som inte längre används? Jag skall även kolla upp med styrelsen ifall denna ventilation fortsatt används annars kan det vara aktuellt att riva även denna, men misstänker att det kan finnas en risk att den består av eternit?

3. Putsen på väggen mellan köket och badrummet har börjat släppa och man kan enkelt med fingrarna pilla bort stora kakor, om jag trycket på putsen så ser jag även att den böjs inåt. Bör putsen tas bort på denna vägg eller finns det något bra alternativ att laga den med? Fördelen att ta bort putsen är att köket blir någon cm. större med nackdelen att det kommer damma och ta massa tid. Om all puts skall bort, hur åtgärdar jag det på bästa sätt efteråt? Räcker det med att bredspackla eller bör jag lägga ny puts först?

• Arkitektritning av flervåningshus med markerad lägenhet och vägg som ska rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsbehov i badrum med skadade kakel och väggar; fukt eller vattenskador synliga.
    Skapa konto
  • Ett vardagsrum med markeringar, tv, anvisningar för ombyggnad relaterade till väggöppningar och ventilationskanal.
    Skapa konto
  • Skadad betongvägg, mätningar angivna, cirka 50 cm bred, 25 cm hög, sprickbildning, förfall, behov av reparation.
    Skapa konto
BirgitS
2. All ventilation är föreningens ansvar och du får inte röra den utan att ha fått lov av styrelsen. De bör även veta hur ventilationen ska fungera i huset. I kök ska det finnas frånluft. Kan det vara en kanal som var tänkt att kyla skafferiet (SKR?)?

Det är stor risk för eternit i ventilationskanalen. Det kan även finnas asbest i kakel och fix. Du bör tänka på hur du river för att inte andas in asbestdamm vare sig under rivningen eller efteråt. Det är bäst att skicka in på analys, det kostar några hundralappar och du har antagligen svar 2-3 arb.dagar senare.

3. Många sätter gipsskivor ovanpå eller i stället för putsen för att enkelt få en slät yta.

BirgitS BirgitS skrev:
2. All ventilation är föreningens ansvar och du får inte röra den utan att ha fått lov av styrelsen. De bör även veta hur ventilationen ska fungera i huset. I kök ska det finnas frånluft. Kan det vara en kanal som var tänkt att kyla skafferiet (SKR?)?

Det är stor risk för eternit i ventilationskanalen. Det kan även finnas asbest i kakel och fix. Du bör tänka på hur du river för att inte andas in asbestdamm vare sig under rivningen eller efteråt. Det är bäst att skicka in på analys, det kostar några hundralappar och du har antagligen svar 2-3 arb.dagar senare.

3. Många sätter gipsskivor ovanpå eller i stället för putsen för att enkelt få en slät yta.
tack för dina svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.