Ska sätta i en pocketkarm i min tillbyggnad, men vill regla upp innerväggen innan golvet läggs, ska pocketkarmen fästas uppepå golvet eller direkt i betongplattan, tänkte om jag skulle lägga till ett par cm när jag reglar upp för karmen i höjdled när jag reglar för öppningen. Måste väl bli fel höjd för dörren om inte karmen hamnar ovanpå golvet eller är det någon justermån vid infästningen av dörren?

Sedan undrar jag om någon ändrat djupet på en pocketkarm, den jag har är 150 men skulle nog vilja ha 122 istället, blir onödigt tjock vägg, men har redan köpt karmen och inget alternativ att lämna tillbaka, får det inte att ändra djupet så får det helt enkelt bli 150 vägg.

Rickard.
Ska du ha samma golv på båda sidorna och ingen tröskel så bör du montera karmen ovanpå golvet, i alla fall om din karm är likadan som den jag använde.

Rickard. Rickard. skrev:
Ska du ha samma golv på båda sidorna och ingen tröskel så bör du montera karmen ovanpå golvet, i alla fall om din karm är likadan som den jag använde.
Ja det blir samma golv på båda sidor, sett någon bild på pocketkarmen och den verkar skruvad dikt mot regeln i överkant alltså ingen karmskruv, hade ju helst reglat upp väggen innan golvet, kan jag lägga till ett par cm på öppningen, går väl att justera dörren lite i höjdled med infästningen av dörren i överkant? Eller hur noga är det?

Rickard.
E Eryl skrev:
Ja det blir samma golv på båda sidor, sett någon bild på pocketkarmen och den verkar skruvad dikt mot regeln i överkant alltså ingen karmskruv, hade ju helst reglat upp väggen innan golvet, kan jag lägga till ett par cm på öppningen, går väl att justera dörren lite i höjdled med infästningen av dörren i överkant? Eller hur noga är det?
Jag har alltså bara monterat en pocketkarm och det var inte en standardinstallation så jag är inte proffs på detta men du har absolut rätt i att man inte använder karmskruv. Jag gjorde hålet högre och längre "bakåt" och använde distanser när jag väl skruvade fast den. Fasta sidan av karmen ville jag ha stum mot regeln så den fick styra vars vars dörren blev.

Jag har för mig att jag snickrade mina distanser av spillvirke men det går säkert bra med köpta eller kilar om man föredrar det.

• Gilla
Eryl
  • Laddar…
T
Det framgår väl av monteringsanvisningen om den ska monteras i höjd med färdigt golv eller inte?
Den pocketkarm jag monterade innan jul (från Swedoor) hade ett bottenstycke som skruvades ner i golvet och jag fick montera en regel på betongbjälklaget för att komma upp i samma höjd som färdig parkett på vardera sidan om väggen.
Sen skruvades "innerkanten" inte fast enligt anvisningen, men jag satte två skruv mot väggen (väldigt tajt montage) genom sidstycket.
Att minska "bredden" från 150 till 122 mm är ju beroende på hur karmen ser ut. I mitt fall är det en stålprofil/skena som är skruvad i överstycket som medger en gipsskivas tjocklek på var sida om karmen så det skulle kunna gå att minska med 26 mm men då behöver även omfattningen kring dörrspringan behöva justeras samt motstående "karm" som dörren sluter emot och då på vardera sidan eftersom den är spårad för dörrbladet på mitten.
Det karmstycket är i lackad MDF så då skulle det kräva omsorg vid sågning och ommålning av alla delar.

• Gilla
Ollebollebo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.