Hej!

Flyttade in i nybyggt hus för ett år sedan. Jag börjar tro att jag får installera en extra varmvattenberedare, det är ganska ofta som varmvattnet är slut efter två duschar (20 min typ). Nu är vi fem i familjen och i takt med att barnen blir äldre lär varmvattenbehovet inte direkt minska...

Man kan ju docka Nibes VPB 200 till FLVP, men när jag kollar handboken verkar den endast kunna installeras till vänster om pannan. Kan detta verkligen stämma?
Jag förstår inte heller exakt hur beredaren jobbar, använder den endast FLVP kompressor och elpatron, eller har den egen patron?

Någon som kör med ett sådant här system?

Mvh
 
Ni kanske redan har gjort det men om inte, ställ in lyx på vattnet (tror jag det står). Vi har också en Nibe F750 och hade samma problem men med lyxinställningen (högre temp på vattnet) räcker varmvattnet till bättre).
 
Det går enkelt att docka en vanlig elberedare efter den inbyggda du har i vp om inte lyx läget räcker till.
 
Asson skrev:
Ni kanske redan har gjort det men om inte, ställ in lyx på vattnet (tror jag det står). Vi har också en Nibe F750 och hade samma problem men med lyxinställningen (högre temp på vattnet) räcker varmvattnet till bättre).
Lyxläget är inställt, så vi har 55 grader varmt. Den är ju snabb att värma upp det igen, men det är ju klen tröst om man redan står i duschen.


smurfen72 skrev:
Det går enkelt att docka en vanlig elberedare efter den inbyggda du har i vp om inte lyx läget räcker till.
Har du något exempel på en vanlig elberedare? Jag skulle tro att jag inte behöver en jättestor beredare egentligen, Nibes är ju på 200 liter. 100 liter extra borde räcka det med.
 
Och byt duschmunstycken, som blandar in luft, Sambon var skeptiskt, men vart bra, men vi är småförbrukare på Vv, hur kan 200liter Vv ta slut?

Vi har ekonomi inställning, 48gr.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Och byt duschmunstycken, som blandar in luft, Sambon var skeptiskt, men vart bra, men vi är småförbrukare på Vv, hur kan 200liter Vv ta slut?

Vi har ekonomi inställning, 48gr.
Det här är ju alltså när vi duschar alldeles efter varandra. Och tempen på vattnet ligger på 37 grader efter duscharna.
Så det är inga problem att bli av med varmvatten inte.
Nu är problemet inte så stort då vi oftast duschar olika tider, men när våra tre barn blir äldre kommer troligtvis duschtiderna eskalera.

Edit: förövrigt har vi FM Mattsson duschar med Eco Flow. 12 l/min.
 
Redigerat:
Det brukar ofta sitta en blandningsventil som du kan efterjustera tappvattnets blandningstemperatur med för att dryga ut varmvattnet. Prova vrida ner den så ni inte får allt vi ut på rören.
 
20x12 är 240 liter. Ett annat alternativ är att ändra driftprioritering och start av varmvatten till högre temp. Då kommer vvp att kunna hinna jobba fram lite mer varmvatten tidigare
 
snowballtwo skrev:
Lyxläget är inställt, så vi har 55 grader varmt. Den är ju snabb att värma upp det igen, men det är ju klen tröst om man redan står i duschen.



Har du något exempel på en vanlig elberedare? Jag skulle tro att jag inte behöver en jättestor beredare egentligen, Nibes är ju på 200 liter. 100 liter extra borde räcka det med.
Här finns en del vanliga beredare 100 liter extra ger bra med vv eftersom man håller 60 grader där http://www.rinkabyror.se/artiklar/varmvattenberedare-2/nibe-elvarmvattenbered-/
 
  • Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.