Hej
Ska ge oss på att bygga en egen köksö. Inte någon avancerad sort med spis eller vask utan det är tänkt att den ska bestå av tre skåp med totalt 130 cm bredd och ovanpå detta ska det ligga en skiva som är 130*95. Skivan kommer alltså "hänga" över med 35 cm och där är det tänkt att man ska kunna ha en mindre matplats.
Frågorna vi ställts inför är
Vi ska använda oss av laminat skivan virrvarr, men vart jag än letar så verkar det bara som att skivorna är max 60 cm djupa. Vill helst inte behöva skarva.
Någon som gjort något liknande med stommar och ben från Ikea? De har ju ben på 16 cm istället för vanliga 11 cm men är detta tillräckligt högt? Vill helst inte ha högre ben är 16 cm då det ska till en aluminiumsockel och den är 16 cm hög. Men vill ju ha barstolar där, finns dock höj och sänkbara, utan att bordet känns lågt.
Är det tvunget att ankra fast den i golvet? Lägger hellre tegelstenar i skåpen än borrar i golvet. Är en bostadsrätt och ihopväxt vardagsrum+kök så det blir mycket golv att byta om man någon gång tröttnar. Men är det verkligen någon risk att den tippar? Har inga små barn eller så som riskerar att klämmas, dock katter, men de kommer ju på besök ibland.
Tack på förhand!
Ska ge oss på att bygga en egen köksö. Inte någon avancerad sort med spis eller vask utan det är tänkt att den ska bestå av tre skåp med totalt 130 cm bredd och ovanpå detta ska det ligga en skiva som är 130*95. Skivan kommer alltså "hänga" över med 35 cm och där är det tänkt att man ska kunna ha en mindre matplats.
Frågorna vi ställts inför är
Vi ska använda oss av laminat skivan virrvarr, men vart jag än letar så verkar det bara som att skivorna är max 60 cm djupa. Vill helst inte behöva skarva.
Någon som gjort något liknande med stommar och ben från Ikea? De har ju ben på 16 cm istället för vanliga 11 cm men är detta tillräckligt högt? Vill helst inte ha högre ben är 16 cm då det ska till en aluminiumsockel och den är 16 cm hög. Men vill ju ha barstolar där, finns dock höj och sänkbara, utan att bordet känns lågt.
Är det tvunget att ankra fast den i golvet? Lägger hellre tegelstenar i skåpen än borrar i golvet. Är en bostadsrätt och ihopväxt vardagsrum+kök så det blir mycket golv att byta om man någon gång tröttnar. Men är det verkligen någon risk att den tippar? Har inga små barn eller så som riskerar att klämmas, dock katter, men de kommer ju på besök ibland.
Tack på förhand!
Det finns både höga och halvhöga barstolar. De halvhöga passar bra om man vill ha sittplats vid köksö.
Om ni ska ha utdragsförvaring i skåpen, bör ni förankra i golvet (det kan hända att allt blir utdraget på en gång), om ni har fasta hyllplan ska ni inte behöva förankra.
Kör 16cm ben, socklar och täcksidor på sidorna och baktill på skåpet. Däremot har jag inga svar på bänkskivan, de flesta går ju att måttbeställa men virrvarr har jag ingen erfarenhet av.
Om ni ska ha utdragsförvaring i skåpen, bör ni förankra i golvet (det kan hända att allt blir utdraget på en gång), om ni har fasta hyllplan ska ni inte behöva förankra.
Kör 16cm ben, socklar och täcksidor på sidorna och baktill på skåpet. Däremot har jag inga svar på bänkskivan, de flesta går ju att måttbeställa men virrvarr har jag ingen erfarenhet av.
Skall du ha eluttag på köksön?
Vi hade tänkt oss skåp bara, med fasta hyllor då, möjligen att skåpet på 40 cm har en mindre utdragbar låda överst.
Ska försöka leta på någon återförsäljare av skivan för att kunna specialbeställa kanske.
Det kommer inte vara något eluttag. Så enkelt som möjligt...
Ska försöka leta på någon återförsäljare av skivan för att kunna specialbeställa kanske.
Det kommer inte vara något eluttag. Så enkelt som möjligt...
Skall ni inte ha el eller vatten går det säkert bra att skippa förankringen. Benen som köksön skall stå på måste dock kunna tåla en rejäl knuff i sidled, typ att du eller nån annan av misstag går in i köksön. IKEAS plastben tål garanterad INTE några som helst stötar från sidan.
Capita är av stål. Jag är dock tveksam till att endast skruva med träskruv i IKEAS stommar som är av spånplatta och porös sådan. Man bör nog dra genogående skruv och mutter från insidan för att vara säker på att ben ej släpper.
Produkter som diskuteras: "träskruv"

Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Jag har byggt en av två 60 skåp från Ikea (meed 3 utdragslådor). Byggde en ram av 9 x 4,5 reglar med extra klossar (9 x 9 x 4,5) i hörnen där jag satt fast 4 st låsbara hjul (ger en total höjd på 18 cm) Rätt praktiskt faktiskt att kunna flytta den... Har täckt ramen med lite gammal ekparkett en kompis höll på att elda upp i sin nya kamin!!!Har en 4 cm ekskiva på den o jag lovar den tippar inte!!
Ser man till att fylla skåpen med lite tungt minskar ju den risken också betydligt.
Ser man till att fylla skåpen med lite tungt minskar ju den risken också betydligt.
Hejsan, har precis byggt en köksö från Ikea kök. Har fixat och donat i flera veckor med olika ben och slutsatsen var den att det enda som kunde göras för att få Ön stadig var att bygga ram under av reglar, det går inte att få dom stadiga annars...
Med mindre man förankrar den till golvet. T.ex mitt under med 2 stolpskor.larsson26 skrev:
Kvik säljer tyska bänkskivor som görs av Geisler, de har virrvarr-mönstret och kan göra vilken storlek du vill.
Beijer mfl tar hem från LG collection, en svensk tillverkare som också tillverkar måttbeställda skivor.
Måttbeställt är dock lika med dyrt. Även på IKEA.
Beijer mfl tar hem från LG collection, en svensk tillverkare som också tillverkar måttbeställda skivor.
Måttbeställt är dock lika med dyrt. Även på IKEA.
Jag håller precis på o bygger en liknande ö, stommen är två st ikea-skåp, 2*60 cm, så ön blir 120*60 + ca 30 cm överhäng på ena kortsidan och baksidan.
Ikea rekommenderar inte att man använder deras plastben till öar, men eftersom jag har måttbeställda täcksidor från ett snickeri har jag valt att ha en sockel enbart på framsidan, och sedan ha täcksidor på de tre andra sidorna som går hela vägen ner till golvet. Skruvade ihop grejjerna igår tillsammans med IKEAs plastben, och det skall till mycket även när skåpen är tomma för att Ön skall kunna röra sig. I princip kommer ju hela min konstruktion stå på de tre täcksidorna. Höjden blir totalt 90 cm, som de andra bänkskivorna i köket.
Jag beställer täcksidor och bänkskiva hos ett lokalt snickeri, blir inte dyrare än IKEA till slut.. Hoppas jag..
Jag får dock mina täcksidor i Valnöt, och det blir kanonfint..
Jag monterade alla täcksidor igår, skickar med en bild tagen med min mobil, mer bilder kommer om någon dag på vår hemsida.
Ikea rekommenderar inte att man använder deras plastben till öar, men eftersom jag har måttbeställda täcksidor från ett snickeri har jag valt att ha en sockel enbart på framsidan, och sedan ha täcksidor på de tre andra sidorna som går hela vägen ner till golvet. Skruvade ihop grejjerna igår tillsammans med IKEAs plastben, och det skall till mycket även när skåpen är tomma för att Ön skall kunna röra sig. I princip kommer ju hela min konstruktion stå på de tre täcksidorna. Höjden blir totalt 90 cm, som de andra bänkskivorna i köket.
Jag beställer täcksidor och bänkskiva hos ett lokalt snickeri, blir inte dyrare än IKEA till slut.. Hoppas jag..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp med frågor om att putsa & laga skador sockel
Byggmaterial & Byggteknik -
Här kan du ställa frågor om cancer (anonymt om du så önskar)
Fråga Cancerfonden tisdag 4 februari -
Frågor om att måla källarens väggar
Färg, Måla & Tapetsera -
Lite "dumma" frågor om lösningar till lampor
Belysning -
Frågor om passbitar, täcksidor och monteringsordning
Kök