huddinge-m-vc3a4gen-ifc3b6-euronom-vc3a4rmepanna-20121129.jpg

Jag bor sedan sommaren 2009 i en fin gammal kåk byggd 1939. I källaren står en gammal värmepanna Ifö Euronom som med hjälp av två elpatroner producerar varmvatten till tappställena och till radiatorer för vattenburen värme. Jag tror att pannan kan vara från perioden 1967-1973 av utseendet att döma, men det är en gissning.

Nu när det blir kallare märker jag att värmen på radiatorerna inte är så hög som den borde vara, det känns mer ljummet än varmt. Trycket i expansionskärlet är bra och såväl elementen som avluftningspunkten vid expansionskärlet är avluftade.

Känner jag med handen på röret som utgår från pannan till blandningsventilen (vad kallas den?) och vidare till tappställena för varmvatten, så är det riktigt hett.

Känner jag med handen på röret som utgår från pannan till cirkulationspumpen så är det däremot måttligt varmt och ibland mer ljummet.

Det finns ett stort svart plastvred högst upp på pannan med en skala som går från 0 till 10. Detta vred har jag vad jag vet aldrig rört och/men det står nu på cirka 2,5. Kan detta vara inställningen till en shunt som påverkar temperaturen på vattnet ut till radiatorerna? Vredet kärvar rejält och jag kan rucka det mellan 2,0 och 2,5 ungefär, inte mer åt något håll och jag vågar inte ta i med verktyg där.

Elpatronerna är säkrade med tre stycken säkringar på 10 ampere var. Det finns ett litet säkringsskåp intill pannan och tyvärr finns ingen förteckning över vilka säkringar som säkrar vad. Men jag noterar att en av säkringarna har bränts och bränns på nytt så snart jag provar med en ny. Jag har följt ledningen från säkringsskåpet genom en andra box med knappar och lampor och ser att den säkring som löser ut leder fram till den undre elpatronen.

Så en annan teori är att pannan inte går på full kapacitet på grund av problemet med undre elpatronen och att den relativt höga temperatur jag känner med handen kanske ligger i ett övre vattenskikt och inte kommer radiatorerna till godo?

Båda elpatronerna känns riktigt varma i anslutningen mot pannans skrov.

Tacksam för synpunkter och tips.
 
Du har säkert rätt i att det är shunten som är snålt ställd. Du har ju varmvatten. Förstår att du inte vill använda verktyg men det är nog de ända som hjälper. Plocka av vredet, lite 556 och fram med skiftnyckeln.
 
Här kommer ett sent tack för ditt svar!

Jag demonterade plastvredet och provade att rucka det jag tror är shunten (har ingen dokumentation för pannan) och det gick att vrida den något högre utan att ta i alltför hårt. Ändringen har inte haft någon effekt på hur varmt det blir på elementen.

Sedan har jag tänkt lite till. Ingen har ju rört shunten sedan vi flyttade in här sommaren 2009 och elementen har varit varma vintern 2009/2010, 2010/2011 och 2011/2012.

En säkring till undre elpatronen löser ju som jag skrev i första inlägget ut direkt vid byte.

Jag har provat att tappa lite större mängder varmvatten och bedömer nu att det kommer riktigt hett vatten första minuten men att det sedan går ner till mer ljummet. Har inte tänkt så mycket på det förut, men det är nog en försämring vid tappning av varmvatten.

Tänkte koppla ur elpatronerna, mäta och jämföra bådas värden.

Jag tror att åtminstone den undre behöver bytas och hoppas att det går att hitta en ersättare till nuvarande fabrikat Backer med samma mått och elektrisk specifikation.

Är det rätt uppfattat att elpatronen står i direkt kontakt med vatten, vilket väl också betyder att om man ska demontera den så behöver ackumulatortanken (?) tömmas på vatten först och sedan fyllas upp igen?

Anders
 
, Elpatronerna ser gamla ut och har nog kanske tjänat ut. Ngn med elektriska kunskaper kan mäta upp dem på plats.

Annars så om du kör du värmepannan enbart med elpatroner så ska du nog koppla bort acktankarna, de ger bara förluster
 
Tack för svar.

Man kan säga att det elektriska är det jag begriper mig bäst på själv, VVS-delen har jag ingen erfarenhet av.

Så jag hade tänkt bryta strömmen, koppla loss elpatronernas anslutningar på lämpligt ställe och mäta resistansen i dem, Jag antar att det är alltför lågt tal på den slinga där säkringen genast löser ut. Kanske är det andra fel på elpatronerna också.

Sedan tänkte jag höra med tillverkaren Backer som tydligen finns fortfarande om det finns ersättningsmodell att köpa som passar här.

När jag ser hur det förhåller sig med de här sakerna, tänkte jag rådfråga rörmokare och/eller elektriker om att utföra bytet.

Jag vill inte ha hit någon innan jag kollat detta, för att bättre kunna ta ställning till fackmannens bedömning och kostnadsförslag. Just nu kör jag med tre elektriska oljefyllda element som komplement till den dåligt fungerande pannan.
 
När det gäller ackumulatortank har jag nog valt fel ord.

Jag är amatör och min förståelse utan att ha frågat någon, är att min panna har ett stort kärl med vatten på några hundra liter max som värms direkt av elpatronerna. Kallvatten fylls på vid tappning, hett vatten går ut och blandas med en särskilt ventil med lagom andel kallt utanpå pannan. Därefter leds varmvattnet vidare till tappställena. Stora kärlet kallas kanske varmvattenberedare, inte ackumulatortank? Varmvattnet som leds fram till radiatorerna är isolerat från stora tanken och pumpas runt i en egen krets där värme tillförs genom att så att säga växlas ut.

Ovanstående uppfattning har jag fått genom att bara betrakta pannan utifrån. Kommentera gärna om jag missuppfattat. Om någon kan rätta mig eller komplettera min förståelse är det uppskattat.
 
Nästan rätt, elpatronerna sitter mycket riktigt omslutna av vatten, men det är radiatorvattnet som dom värmer, detta vatten omsluter även eldstäderna och värms då när man eldar..
I denna vattenvolym finns varmvattenberedaren som alltså då värms av radiatorvattnet.

Hmm, den beskrivningen lät mer krånglig än vad det egentligen är, men hoppas du förstår lite iallafall.. :)
 
Hade inte dessa pannor en genomströmningsberedare, alltså inte en behållare inuti radiatorvattnet utan en slinga?
 
Intressant, tack för svar och kommentarer.

Luckan mellan elpatronerna (se foto) antar jag var tänkt för oljeeldning en gång.

De två luckorna till höger, skulle de vara för vedeldning då? I så fall kunde jag ju prova att elda några vedpinnar där och se om det höjer temperaturen på varmvattnet som leds fram till radiatorerna. Funkar det, så tyder det på att shunten släpper fram varmvatten och styrker teorin om att elpatronerna delvis lagt av?
 
Är det inte våldsamt dyrt att värma en fin gammal kåk med el när det finns vattenburet system och panna synbarligen i bra skick. Blir dyrt att koppla in en ny elpatron i stället för den gamla.
Till nästan samma kostnad kan du montera en begagnad pelletsbrännare i oljebrännarens plats och då har du sänkt din uppvärmningskostnad till hälften. Återstående elpatroner räcker till som elbackup.
Ved ska du inte tänka på i en panna från den här tiden. Pannan är en oljepanna men gamla gubbar var envisa på den tiden liksom idag så det var lättare att sälja pannan med ett par vedluckor på. Också konkurrenternas pannor också var prydda med vedluckor. Några år senare försvann vedluckorna och återstående tillverkare tog fram moderna, välisolerade och effektiva oljepannor.

6500-7500 för en skaplig begagnad brännare som du kan montera själv kanske med lite hjälp av någon bekant betalar sig redan i vinter. Ny brännare 19000.
Drar du dessutom bort kostnaden för att byta elpatronen blir det ändå mer lönsamt.
 
Redigerat:
sätt dit pellets jävligt fin panna och elda pellets.. stort askutrymme och hyffsad verkningsgrad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.