Jag har tänkt lägga klinker i mitt garage och de lutar åt att antingen använda klinker ifrån byggmax eller biltema.

1. Jag har hört att just för garagegolv är det lite speciellt med fixet, något om att det ska vara typ flytande eller något sådant för att förhindra sprickor i klinkern (luft under klinker försvagar den?!). Hur ser det ut med just detta? Hur lägger man ut fixet?

2. Vad för typ av skrapa bör jag använda för garagegolvet för att applicera fixet (mått på tänder etc)?

3. Hur mycket fix går åt per m2?

2,5-5 m2 / säck, oj vad svårt att räkna på :/ ska åka 15 mil för att köpa det. Hur mycket går det rimligtvis åt per m2?

Kenny Lundbäck skrev:
Jag har tänkt lägga klinker i mitt garage och de lutar åt att antingen använda klinker ifrån byggmax eller biltema.

2. Vad för typ av skrapa bör jag använda för garagegolvet för att applicera fixet (mått på tänder etc)?
Denna använde jag till 30x60 plattor:
http://www.bauhaus.se/fixkam-hummern-softgrip-130x280mm.html

Det kostar inte massor att beställa hem från Bauhaus istället, framförallt om du ska ha så mycket som till ett helt garage.
När jag gjorde mitt garage så gick det åt 12st http://www.bauhaus.se/flex-flytfix-xxl-20-kg.html för ca 49 kvadrat

Du har ju byggmax i Övik, det funkar väl. Hellre att du köper på Beijer än åker till Umeå/Sundsvall för nåt billigare

PeterStrandberg skrev:
Du har ju byggmax i Övik, det funkar väl. Hellre att du köper på Beijer än åker till Umeå/Sundsvall för nåt billigare
Allt är ju relativt, det slog tämligen många 1000-lappar när jag köpte allt mitt från Bauhaus mot att åka till tex Beijer.

Byggmax säljer inte flytfix vad jag vet.

Det är några 100-lapapr i frakt från Bauhaus.

Ska du ha 20x20 så kan du ha vanligt fix, det funkar säkert med vanligt till 30x30 och bakstryker du dom så är det ok.
Ska man tex köra palllyft med 1-2 ton på så är det flytfix som gäller, vanliga bildäck så Kan det funka även om det är dålig täckning....

Beroende på hur tjock klinkern är så är det 8 eller 10 mm kam du ska ha, räkna på 2.5kvm / säck om du använder 10mm kam 3kvm med 8mm, sen tar du nån extra säck, borde gå att lämna tillbaka

Det blir 30*30 plattor ifrån biltema eller byggmax. Jag bor bara dryga 500m ifrån byggmax så att köpa allt därifrån hade varit underbart. 500m extra så har jag även beijer.

Så 8mm använder mer fix, är inte det att föredra då så det blir mindre luft under plattorna?

Kan någon dra lite enkelt varför det finns olika storlekar på fixkammarna?

Ska man kanske blanda fixet just lite lösare för att får det att flyta ut lite bättre?

Nej du kan lägga 2.5kvm med en 1a och 3kvm med en 8mm

Helt enkelt för att det finns olika tjocka och stora plattor, en liten tunn platta som du lägger i 10mm rillor då kommer det att jäsa upp fix i fogen och dunkar skrapa, en 30x60 som du lägger med 4mm kam kommer att fästa lite ute i hörnen men inget på mitten.

Du ska blanda enl anvisningarna på påsen :)

Lägg med vanligt fix och bakstryk plattorna, du det alltså på en tunn hinna fix på baksidan av varje platta med släta sidan av kammen innan du trycker ner plattan och vrider / gnuggar fast den.
Kolla tiderna på påsen, dra inte ut för stora områden

• Gilla
HEA240
  • Laddar…
Ahh ok, Ja med de låter helt okej, lite klokare nu :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.