Hejsan är på gång att investera i en hel del verktyg,inför husbygget.
Förstått att festool är riktigt grymma verktyg men på byggena ser jag mest att de är finsnickarna/inredarna som använder festool..

Min fråga är lämpar sej festool även till husbyggare/snickare(Lite hårdare miljö änn tex finsnickarna)?!

Mvh Danne

Festools verktyg kommer att fungera utmärkt. De är dyrare än Dewalt och Makita och de andra grejorna, men de har också bra eller bättre precision. Om du skall bygga ett hus kommer de att fungera både till stombygge och inredning.

Festool är inte det bästa valet för allt, men nästan alltid det dyraste valet. Det normala är att man skaffar verktyg i den takt behovet uppstår, och då kollar upp vad som är ett lämpligt val för de behov man har och eventuella framtida behov. Det finns mycket information här på forumet. Det mesta är faktiskt redan avhandlat.

Tycker festools klinga me styrskenan är outstanding så en sån blir de alla fall:)

Sen såg jag att hitatchis värsta sticksåg va i stort sett lika dyr som festools värsta..Där tror jag att jag vet vad man bör välja;)

s60 skrev:
Tycker festools klinga me styrskenan är outstanding så en sån blir de alla fall:)

Sen såg jag att hitatchis värsta sticksåg va i stort sett lika dyr som festools värsta..Där tror jag att jag vet vad man bör välja;)
Även detta med sticksågar är avhandlat tidigare på forumet. Men jag vill ändå säga att jag har uppfattat det som att jag är relativt ensam om att föredra festools stickis framför blå bosch 135an, som kanske kan vara ett annat alternativ för dig.

Just sticksågen är en av de få av Festools maskiner som inte är överlägsen sina konkurrenter (läs Bosch).
När min gamla Festool somnade in så var det bara Systainern som fällde avgörandet. Svårt att välja bort denna när man vant sig vid hur enkelt det är att stapla, knäppa ihop och dra iväg med stapeln av maskiner till nästa arbetsplats.

Just det här med hur maskinen är packad är ganska viktigt egentligen. Nämnde på annan plats i forumet hur usel lådan var till nya Bosch-fräsen. Inte ens plats för sidoanhållet i den gigantiska plastboxen. Och hur många gånger har man inte svurit över hur lite plats det är för sladden. Alltid är det någon slinga som sticker ut. (Ja, livet är ett riktigt h-e ibland)

Använder festool privat och vart 5:e år på jobbet.
Annars en Hitachi på jobbet och det är av den anledningen
att det blir lite av en slit och släng klinga även fast den inte
är helt billig.Skulle inte behandla festool klingan på samma
sätt även om jag är ganska rädd om prylarna.

Mvh Putte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.