Här är några frågor om ett hus byggt 1939.

Huset är ett renoveringsobjekt med väldigt bra läge, varför vi tillåtit oss att ta en risk och köpa det trots tekniska brister.

De stora grejerna enligt besiktningsmannen är att

- Det behövs nytt tak, vilket anses kunna göras utan komplikationer

- Källargolvet är inrett med boyta enligt 1970-talsmodell så det är boyta med källarkänsla

Nu tänkte jag bara fråga om källaren i den här tråden.

Huset har betongbjälklag i källaren under detta betongbjälklag en krypgrund.

Krypgrunden är fuktig men inget organiskt material med påväxt av mögel har påträffats i grunden.

I botten av krypgrunden finns en betongsula och så står huset på en gjuten grundmur som så att säga inramar krypgrunden.

Ett alternativ är att riva ut alla läskiga plastmattor som lagts på betongen och luktar ofräscht och så får detta återgå till att bli biyta med förvaring, tvättstuga med mera där det helt enkelt inte behöver vara vanlig bovåningskänsla.

Men visst har vi funderingar på om man ändå kan bygga någon boyta i källaren.

En tanke från vår sida är om det skulle funka med aktiv avfuktning av krypgrunden och så ett isolerande skikt där ovanpå.

Det jag har svårt att förutse är om det med aktiv avfuktning i krypgrunden kan bli så torrt i betongbjälklaget att isolerande skikt, undergolv och golv sedan kan läggas på betongbjälklaget.

Jag vill också säga att jag är amatör i sådana här frågor. Har bott i ett modernare hus fram till helt nyligen...

Tack på förhand för tips.

Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.