6 409 läst · 8 svar
6k läst
8 svar
Frågor kring skarvning på virke i takstolar
Jahopp, köpte virke till takstolar i veckan, köpte så det skulle räcka till både garage och bohuset ifall man lade skarven förskjuten.
Dock så sket sej det för beräkningarna som gjorts för husets takstolar tillåter bara att man har underliggaren skarvad i mitten, alltså går mkt av mitt virke till spillo nu.
Men jag ska sen bygga mina takstolar till garaget likförbannat, så jag måste ha virke. Men istället för att behöva köpa 5,4m längder och kassera 2meter av varje så vill jag bygga med förskjutna skarvar. Går detta, eller är det förkasterligt?
Finns det någon här som har koll.
Virket är K24 45x170, spännvidd 7meter och vinkeln är 23grader om man mäter vid "tassen"
Dock så sket sej det för beräkningarna som gjorts för husets takstolar tillåter bara att man har underliggaren skarvad i mitten, alltså går mkt av mitt virke till spillo nu.
Men jag ska sen bygga mina takstolar till garaget likförbannat, så jag måste ha virke. Men istället för att behöva köpa 5,4m längder och kassera 2meter av varje så vill jag bygga med förskjutna skarvar. Går detta, eller är det förkasterligt?
Finns det någon här som har koll.
Virket är K24 45x170, spännvidd 7meter och vinkeln är 23grader om man mäter vid "tassen"
Jag kan tyvärr inte ge dig svar. Men jag kan berätta att mina fackverkstakstolar från Nässjö Takstolsfabrik är skarvade ocentriskt.
Spännvidden är drygt sex meter, 27 grader. Underramen består av två bitar på ca 2 resp. 4 meter.
/Micke
Spännvidden är drygt sex meter, 27 grader. Underramen består av två bitar på ca 2 resp. 4 meter.
/Micke
Jonten, kan du rekomendera nåt program eller skrivelse kring detta?
Eller är det takstolsboken som gäller om man ska försöka räkna själv?
Eller är det nån här som har lust att räkna lite åt mej?
Vet inte vilka längder jag får över ännu, men jag tror det blir en del 5,4meters.
Kommer senare ta ner 3 underliggare från huset då jag ska ersätta dom med limträ, så tre långa fina med skarv på mitten kommer jag ha då, men behöver ju några till sen.
Tacksam för allt matnyttigt.
Eller är det takstolsboken som gäller om man ska försöka räkna själv?
Eller är det nån här som har lust att räkna lite åt mej?
Vet inte vilka längder jag får över ännu, men jag tror det blir en del 5,4meters.
Kommer senare ta ner 3 underliggare från huset då jag ska ersätta dom med limträ, så tre långa fina med skarv på mitten kommer jag ha då, men behöver ju några till sen.
Tacksam för allt matnyttigt.
Nu har jag mätt mina stolar. Skarven satt inte riktigt på 2m som jag först uppskattade.
Fackverken är infästa i underramen på två ställen, dessa ställen är ca tredjedelarna av hela underramens längd.
Mitt i ena tredjedelen sitter skarven. Mina 6-meter långa underramar består av en 1,5m-bit och en 4,5m-bit K24-virke.
Räkna på stolar har jag däremot ingen aning om hur man gör.
Lycka till.
/Micke
Fackverken är infästa i underramen på två ställen, dessa ställen är ca tredjedelarna av hela underramens längd.
Mitt i ena tredjedelen sitter skarven. Mina 6-meter långa underramar består av en 1,5m-bit och en 4,5m-bit K24-virke.
Räkna på stolar har jag däremot ingen aning om hur man gör.
Lycka till.
/Micke
Jag rekomenderar att du kikar efter takstolshandboken på ett bibliotek i så fall. Dataprogram har jag aldrig kört på takstolar men det finns. Vet inte vad det heter bara. Om man är hyffsat van att läsa i tabeller och väljer rätt lastfall så löser man det på en timme eller så.
//Jonten
//Jonten
På min ritning står det "Konstruktionen har beräknats med Trusscon". Tror iofs inte att det är nå't program man köper för enstaka beräkningar.
Jag fick mina ritningar idag. På ritningen sitter skarven mitt på underramen, trots att det inte ser ut så i verkligheten. Jag ska lägga golv på vinden och ville vara säker på att beräkningarna på ritningen stämde, så jag ringde till leverantören.
De sa att de beräknar takstolarna utifrån skarv på mitten som är "värsta-scenariot". Sen sätter de skarven beroende på vilka längder de har på virket. Där min skarv sitter (på 1,5m som sagt) är det mindre belastning än om skarven hade suttit i mitten.
/Micke
Jag fick mina ritningar idag. På ritningen sitter skarven mitt på underramen, trots att det inte ser ut så i verkligheten. Jag ska lägga golv på vinden och ville vara säker på att beräkningarna på ritningen stämde, så jag ringde till leverantören.
De sa att de beräknar takstolarna utifrån skarv på mitten som är "värsta-scenariot". Sen sätter de skarven beroende på vilka längder de har på virket. Där min skarv sitter (på 1,5m som sagt) är det mindre belastning än om skarven hade suttit i mitten.
/Micke
Ajaj, synd att "min" konstruktör inte visste att det var "worst case" för det hade sparat mej mycket pengar i virkesinköpsgryd skrev:
Jag hade som sagt räknat ut exakt vart man kunde sätta 5,4meters tillsammans med en tredjedel av en 6,5meters osv för att få så lite spill som möjligt och köpt exakta antalet för att det skulle räcka till både hus och garage om man gjorde så.
Nu har nog nästan alla hellängder gått åt till huset bara, så jag kommer få köpa en stor mängd till...
Surt sa räven, men jag har iallafall många spillbitar K24 att slösa bort på nåt...
Liknande trådar
-
Frågor kring vägservitut
Juridik -
Frågor kring igenputsning rörgenomförningar och gammal fönster
Byggmaterial & Byggteknik -
Putsa tegel inomhus, frågor kring detta.
Byggmaterial & Byggteknik -
Frågor kring bygge av installationsvägg
Badrum -
några frågor kring bärlina, infästning i plint, skarvning och nedsänkt bjälklag
Altan & Uteplats