Jag ska såga i laminatbänkskiva, har förstått att det kan vara lite trixigt. Har läst att det finns cirkelsågklingor för laminat ex. Bosch och Makita.

Är detta ett säljtrick eller kan det underlätta?
Är sågklingor av universal passform? Dvs klingor funkar till alla sågar. Eller måste man ha Bosch-klinga till Boschsåg osv?

Vad hade ni valt? Cirkelsåg, sticksåg, fogsvans?
Det som ska göras är att kapa bänkskivor i laminat samt såga ut för diskho.

Olika sågklingor passar till olika saker. En grovtandad passar bättre till att klyva trä. En fintandad är bättre till att kapa. Är den speciellt anpassad för laminat gissar jag att den är fintandad.

För att sågklingan skall passa måste ytter- och innerdiametern vara rätt. I vissa fall kan det finnas gränser för tjockleken. Stämmer detta så spelar inte fabrikatet någon roll.

För att kapa en bänkskiva hade jag använt cirkelsåg. För att såga ut för hon hade jag använt sticksåg. Att få långa raka snitt med fogsvans är inte helt enkelt.

RoTe
Jag har sågat med typ billigaste biltema cirkelsåg och klinga (hyfsat fintandad) utan problem. Testsåga i något först så ser du vilket håll du ska såga åt för att få ett fint snitt osv.

Absolut är det bästa en sänksåg med styrskena så kan du låna en sådan så är det klockrent både till att kapa och såga ut för vasken.

Kör 2 snitt om du inte har en vass klinga för laminat och sänksåg. Ett på typ 3 mm där du går igenom laminatet och sen tar det hela djupet på andra snittet. Blir lätt lite fnasigt i laminatet annars. Saknar du sänksåg kan du spänna en bräda med 2 tvingar och använda som anhåll så fungerar det bra med vanlig cirkelsåg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.