Hej!

Jag har fått ut några miljoner i ett holdingbolag som jag inte kan få ut privat till en rimlig beskattning just nu. Jag är sugen på att investera pengarna i en tomt och bygga ett hus där. Jag har förstått att det inte är helt smärtfritt att äga ett hus/tomt med sitt bolag, så jag har ett gäng specifika frågor:

- Borde inte nybyggnationen vara ett argument för att göra detta med pengarna i mitt bolag? Jag tänker på att jag kan dra av momsen på alla material- och arbetskostnader.

- Kommer jag förmänsbeskattas för byggkostnaderna?

- Jag planerar att hyra ut huset under några veckor varje år och ta betalt via mitt bolag. Påverkar det mitt förmånsvärde på något sätt?

Något annat jag bör tänka på som är specifikt för mitt fall?

Du måste ha minst 2 bolag annars får du byggmästarsmitta vilket är oförmånligt vid en försäljning.

Dessutom gäller det att du är väldigt kunnig när du skriver avtal med byggaren då det råder avtalsfrihet, alltså du kan beställa ett hus som inte är byggt enligt BBR och kommer aldrig få slutbesked av kommunen.

Eftersom du pratar förmånsvärde antar jag att du ska bo i huset? Då kommer det beskattas som marknadsvärdet av bostaden och läggas ovanpå din lön, så beroende på din nuvarande lön kan du nå statlig skatt. Detta ger ingen fördel för dig utan du hade likväl kunnat ta ut vanlig lön på samma belopp.

Uthyrningen påverkar ju förmånsvärdet då du endast blir beskattad för den tiden du bor där.

K krippe91 skrev:
Något annat jag bör tänka på som är specifikt för mitt fall?
För det första är lagfartsavgiften högre när ett företag köper. Från Lantmäteriets hemsida:
För juridiska personer som exempelvis aktiebolag, handelsbolag och ekonomiska föreningar är stämpelskatten 4,25 procent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.