Hej!

Jag har gjort en skiss över ett ventilerat golv jag håller på att bygga i min gillestuga (källare).

Jag har 2 frågor jag vill ha svar på som också framgår i min ”ritning”, som jag medger är amatörmässigt gjord!

Frågor:

1. Hur många tilluftsdon: räcker ett (1) ?
2. Hur många hål i frånluftskanal? Dessa ska borras på egen hand och det är 50mm ventilationsrör det handlar om.
Jag bifogar en instruktion från Nivell som jag inte lyckas tyda som anger hur många hål som ska borras per meter.

Tack för hjälpen på förhand!

//En som är för dum för att läsa ritningar ☺️

• Skiss över ventilerat golv i källare med tilluftsdon och suglinjes frågor, total yta 22,5 kvm. Fråga om antal tilluftsdon och hål i frånluftskanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktion och tabell för hålsystem i golvkanaler från Nivell, visar avstånd och hålplacering för olika rörlängder, med förklaringar av symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mindre än 4m skall man ha 5 hål utspridd på jämnt avstånd
Men skall du inte ha sugledning utmed hela 4m o inte bara i änden?

H Håbbe01 skrev:
Hej och tack för svaret! Det är tyvärr inte möjligt att ha golvdonet i den smala änden av utrymmet p.g.a. Att det är dubbla dörrar där, men tror det kommer funka ändå ☺️

B Björn Forslund skrev:
Hej och tack för svaret! Det är tyvärr inte möjligt att ha golvdonet i den smala änden av utrymmet p.g.a. Att det är dubbla dörrar där, men tror det kommer funka ändå ☺️
H Håbbe01 skrev:
Frågan är om det räcker med ett tilluftsdon? 🤔

Tror det, ser ganska rejält ut

• Gilla
Björn Forslund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.