Någon som använder en manuell vedklyv enligt rubrik? Den stora modellen alltså, som är 43 cm hög. Jag undrar om den funkar att klyva 50-centimetersklabbar med? Tänker om klabben tar i underlaget innan den hunnit klyvas...?

Fungerar säkert om det inte är en vresig bit som ska klyvas, mått 47 cm gör att även 50 cm klyvs. Nu ser det ut som att själva kniven inte sitter på 47 cm och då kan det bli att biten inte klyvs hela vägen. Det är nog mer för spis och kaminved som den ska vara för.

J jonaserik skrev:
Fungerar säkert om det inte är en vresig bit som ska klyvas, mått 47 cm gör att även 50 cm klyvs. Nu ser det ut som att själva kniven inte sitter på 47 cm och då kan det bli att biten inte klyvs hela vägen. Det är nog mer för spis och kaminved som den ska vara för.
Det är det jag är rädd för, att "kniven" sitter för lågt... 🤔

F
V vetgirig_ skrev:
Någon som använder en manuell vedklyv enligt rubrik? Den stora modellen alltså, som är 43 cm hög. Jag undrar om den funkar att klyva 50-centimetersklabbar med? Tänker om klabben tar i underlaget innan den hunnit klyvas...?
Jag har den vanliga. För normala bitar fungerar den utmärkt. Men för knaggar så är det kämpigt.

F Fideliox skrev:
Jag har den vanliga. För normala bitar fungerar den utmärkt. Men för knaggar så är det kämpigt.
Vad är en "normal" bit för dig? För mig, som eldar i panna och inte kamin, är det en klabbe på 50 cm. Och vad är en "knagge"?

Knagge=kvist.

Hur många kubik halvmeters tänker du klyva utifrån en vedpanna?

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Det här är den ”vanliga” modellen, vedklabben är 30 cm lång och 16 cm på bredden. Kniven sitter på ca 23 cm höjd.
Större än så här är omöjligt på den här, så större 50cm-bitar kan nog vara klurigt även i den stora, men smalare och mer lättkluvna kan säkert fungera. Det handlar framförallt om vedklabben har plats att spricka helt innan den kilas fast i den övre ringen.
Vedklabb stående i vedklyv, 30 cm lång och 16 cm bred, med kniv vid 23 cm höjd. Klyven står på träunderlag i ett inomhusutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedklabb på 30 cm längd och 16 cm bredd står i en vedklyv med kniven på 23 cm höjd, redo att klyvas i en inomhusmiljö.
Skapa konto
Vedklabb på 30 cm längd och 16 cm bredd i en vedklyv. Kniven placerad på ca 23 cm höjd, klabben vilar i den övre ringen mot en vit bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
vetgirig_
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur många kubik halvmeters tänker du klyva utifrån en vedpanna?
Veden är kluven, men det är ont om tändved, så vi behöver klyva det redan kluvna till att bli lite mindre. 🙂 Det är inga mängder kubik, kanske 2-3 klabbar/dag.

F fredrik.johansson skrev:
Det här är den ”vanliga” modellen, vedklabben är 30 cm lång och 16 cm på bredden. Kniven sitter på ca 23 cm höjd.
Större än så här är omöjligt på den här, så större 50cm-bitar kan nog vara klurigt även i den stora, men smalare och mer lättkluvna kan säkert fungera. Det handlar framförallt om vedklabben har plats att spricka helt innan den kilas fast i den övre ringen.
Tack för bilder och bra förklaring! 😀

V vetgirig_ skrev:
Veden är kluven, men det är ont om tändved, så vi behöver klyva det redan kluvna till att bli lite mindre. 🙂 Det är inga mängder kubik, kanske 2-3 klabbar/dag.
Är det bara tändved kan du ju kapa ett antal halvmeters så fungerar det väl utan problem i de där klyvarna, 25 cm bör väl fungera.

A AndersS skrev:
Är det bara tändved kan du ju kapa ett antal halvmeters så fungerar det väl utan problem i de där klyvarna, 25 cm bör väl fungera.
Vi måste ha 48-52 cm i vår panna, den är konstruerad så.

V vetgirig_ skrev:
Vi måste ha 48-52 cm i vår panna, den är konstruerad så.
Du kan väl skjuta in dem tillsammans på längden. Men jag vet ju inte hur förbränningsrummet ser ut, jag utgick från vår Diom som vi hade en gång i tiden.

A AndersS skrev:
Du kan väl skjuta in dem tillsammans på längden. Men jag vet ju inte hur förbränningsrummet ser ut, jag utgick från vår Diom som vi hade en gång i tiden.
Svårt att förklara hur vår panna (en Extuna) ser ut och fungerar, men nej, det vore allt för meckigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.