Jag och min pappa har börjat bygga en fasad inomhus, och vi är inga experter. Vi har kommit väl långt och använt utomhusreglar för inomhus. Nu kom grannen och sa till oss att vi måste byta till inomhus reglar för att utomhus reglarna kommer så småningom böja sig och det kommer bli helvete senare. Nu är jag och min pappa oroliga för att vi har använt cement och betong för att sätta fast reglarna. Vi hade till och med börjat sätta på enkelfas paneler. Jag undrar bara om det min granne sa var sant och om vi borde tänka om och byta till inomhusreglar istället.

Uppskattar verkligen svar :)
 
A Abbe på gatan skrev:
Jag och min pappa har börjat bygga en fasad inomhus, och vi är inga experter. Vi har kommit väl långt och använt utomhusreglar för inomhus. Nu kom grannen och sa till oss att vi måste byta till inomhus reglar för att utomhus reglarna kommer så småningom böja sig och det kommer bli helvete senare. Nu är jag och min pappa oroliga för att vi har använt cement och betong för att sätta fast reglarna. Vi hade till och med börjat sätta på enkelfas paneler. Jag undrar bara om det min granne sa var sant och om vi borde tänka om och byta till inomhusreglar istället.

Uppskattar verkligen svar :)
Det är roligt att du och din pappa bygger tillsammans.

Men om du är äldre än 10 år gammal vore det bra om du förtydligar din berättelse.
 
B Boende45 skrev:
Det är roligt att du och din pappa bygger tillsammans.

Men om du är äldre än 10 år gammal vore det bra om du förtydligar din berättelse.
Jag har svårt att förklara det men vi ska bygga en fasad som kommer vara en del av huset. Vi har börjat med väggen och vi har använt grovreglar (grannen sa till mig att dessa används utomhus) för stommen. Vår granne har sagt att vi borde byta till vanliga inomhusreglar, eftersom grovreglar kan böja och orsaka problem i framtiden. Han sa att det kan vara på grund av att fuktigheten inomhus är annorlunda. Vi har redan satt fast reglarna med cement och betong och börjat sätta upp enkelfaspaneler samt en ytterdörr. Nu vet vi inte om vi ska låta bli med att byta reglarna eller om vi ska byta till inomhusreglar för att undvika problemen som grannen tog upp. Jag bifogar en video så att ni får en bättre bild på vad jag menar.

Vill också säga att det du skrev på slutet var väldigt onödigt och barnsligt. Jag och min pappa försöker vårt bästa och som sagt tidigare vi är inga experter.
 
  • Gilla
davakingen och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Kan du förklara vad en utomhusregel och inomhusregel är? Länka gärna till produkten ni köpt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
J
Du skriver i första meningen att ni bygger en fasad inomhus, men filmen visar en fasad utomhus. Tyvärr är det svårt att förstå en hel del av det du skriver. Jag gissar nu, men är det möjligtvis så att ni har använt er av tryckimpregnerat virke och det är detta grannen syftar på? Annars kan jag inte förstå vad som menas med inom- eller utomhusreglar.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Kan du förklara vad en utomhusregel och inomhusregel är? Länka gärna till produkten ni köpt.
Reglarna vi hade köpt var tydligen tryckimpregnerat:
J jalmars skrev:
Du skriver i första meningen att ni bygger en fasad inomhus, men filmen visar en fasad utomhus. Tyvärr är det svårt att förstå en hel del av det du skriver. Jag gissar nu, men är det möjligtvis så att ni har använt er av tryckimpregnerat virke och det är detta grannen syftar på? Annars kan jag inte förstå vad som menas med inom- eller utomhusreglar.
Ja exakt det var tryckimpregnerat.
 
J jalmars skrev:
Du skriver i första meningen att ni bygger en fasad inomhus, men filmen visar en fasad utomhus. Tyvärr är det svårt att förstå en hel del av det du skriver. Jag gissar nu, men är det möjligtvis så att ni har använt er av tryckimpregnerat virke och det är detta grannen syftar på? Annars kan jag inte förstå vad som menas med inom- eller utomhusreglar.
förlåt menade utomhus. Men den fasaden kommer bli en del av huset när vi har byggt klart om du förstår vad jag menar.
 
J
A Abbe på gatan skrev:
förlåt menade utomhus. Men den fasaden kommer bli en del av huset när vi har byggt klart om du förstår vad jag menar.
Nej, förstår inte riktigt vad du menar med det.

Ok. Var har ni använt tryckimpregnerade reglar? Under pappen? Det stämmer att man inte ska använda tryckimpregnerat virke inomhus eftersom det innehåller ämnen som inte är så hälsosamma. Byt till vanligt oimpregnerat virke om det är i en boendemiljö och inte bara ett enkelt förråd. Sen bör ni även ha en luftspalt mellan panel och vindpapp om ni inte har det. Här är en bra sida med konstruktionsexempel:
https://www.traguiden.se/konstrukti...g/utvandig-bekladnad/liggande-utvandig-panel/
 
Tobbe.A
Jag hänger inte heller med…
Ni har alltså reglat upp för att sätta ny panel. Reglarna är tryckt virke och dessa har ni fäst i huset med cement och betong??
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
Det här får mig att tänka på den mest episka tråden någonsin på byggahus, som tyvärr är borta nu. Det "rumänska" huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.