4 028 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Fråga om tidrapport från hantverkare
Hej! Har fått en offert och anlitat en hantverkare på löpande kostnad för ett projekt på ett par veckor. Hur brukar ni lägga upp det vad gäller avstämning av spenderad tid för att följa upp om det är i linje med vad som har sagts och är någorlunda rimligt för mängden arbete som har utförts?
Funderar på om det är rimligt att fråga om veckovisa avstämningar eller hur ska man lägga upp det?
Funderar på om det är rimligt att fråga om veckovisa avstämningar eller hur ska man lägga upp det?
Man brukar ha en dagbok där "hantverkaren" varje dag skriver vad som utförts samt timmar mm mm.
Dagboken ligger på arbetsplatsen och bör läsas (och skrivas under av kunden) varje dag. När jobbet är klart har man dagboken som underlag och allt som är underskrivet är klart att debiteras.
Dagboken ligger på arbetsplatsen och bör läsas (och skrivas under av kunden) varje dag. När jobbet är klart har man dagboken som underlag och allt som är underskrivet är klart att debiteras.
Det låter rimligt! Ska föreslå det.E elmont skrev:
Skulle vilja påstå att detta endast är fallet om man ber om att föra dagbok innan projektet startar. Dagbok förs alltså endast om beställaren önskar.E elmont skrev:
Många komner dock i efterhand och vill ha saker specade per timme.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg