1 366 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Fråga om slutbevis
2011 så gjorde vi en utbyggnad på vårt hus. Vi skulle bygga en vinkel från ena sidan av huset och även bygga ut på andra sidan huset. Då budgeten efter olika skäl inte höll så gjorde vi bara utbyggnaden på ena sidan huset. Både jag och min fru hade dålig koll på regler etc. Nu är tanken att vi skulle bygga ut på den andra sidan av huset. MEN när vi får ut våra ritningar från kommunen så visar det sig att vår kontrollansvarige från 2011 har markerat arbetet redan utfört. Vi behöver ju söka nytt bygglov då det andra har gått ut. Men på ritningarna från kommunen har vi ju redan "gjort" denna utbyggnad... Svårt att söka bygglov på något som redan finns på stämplade ritningar men inte i verkligheten... Hur gör vi nu?
Om ni frågar kommunen så lär ni ju få söka bygglov igen tänker jag. Tror ni att några grannar kommer att klaga om ni bygger den återstående delen? Ni bygger ju bara nåt som redan finns enligt kommunen. Typ.
Men det kanske finns något lagrum jag inte känner till här.
Men det kanske finns något lagrum jag inte känner till här.
Om tiden gått ut för befintligt bygglov behöver ni söka nytt lov för utbyggnaden ni vill göra. Nu säger arkiverade ritningar en sak och verkligen en annan. Jag tycker ni ska begära en inmätning där det framgår vad som finns på fastigheten idag och bifoga när ni söker nya lovet. En del kommuner har egna mätavdelningar, andra anlitar konsulter. Skicka gärna med förklarande text i ansökan (eller ring en handläggare).
Vill bara tillägga att det jag sa ovan är vad jag skulle rekommendera om någon i min kommun hade samma problem som ni (jobbar på kommunens byggavdelningen). Sen skulle jag troligen även göra ett besök på plats för att få en helhetsbild. Kolla för säkerhets skull med en handläggare i er kommun, olika kommuner (och tjänstemän) har olika arbetsmetoder (även om vi alla måste följa PBL). En inmätning (med karta som ni får) kostar en slant och de vore ju onödigt om ni beställde en sådan om er handläggare inte tycker det behövs. Vet ni om er bostad ligger inom detaljplanelagt område? I detaljplanen kan man hitta vilka bestämmelse som gäller på er fastighet. Det kan vara bra att i förväg veta hur stort man har rätt att bygga så man inte lägger tid och tankemöda på ett förslag som strider mot reglerna i området. Ni kan hämta ut detaljplanen från kommunen och läsa på. Det kanske blev mycket och krånglig information nu, men fråga om ni undrar nåt så ska jag försöka komma med ett vettigt svar.J JJ80 skrev:
Lycka till med projektet!
Redigerat:
Tack för hjälpen! Uppskattas!M MetteKson skrev:Vill bara tillägga att det jag sa ovan är vad jag skulle rekommendera om någon i min kommun hade samma problem som ni (jobbar på kommunens byggavdelningen). Sen skulle jag troligen även göra ett besök på plats för att få en helhetsbild. Kolla för säkerhets skull med en handläggare i er kommun, olika kommuner (och tjänstemän) har olika arbetsmetoder (även om vi alla måste följa PBL). En inmätning (med karta som ni får) kostar en slant och de vore ju onödigt om ni beställde en sådan om er handläggare inte tycker det behövs. Vet ni om er bostad ligger inom detaljplanelagt område? I detaljplanen kan man hitta vilka bestämmelse som gäller på er fastighet. Det kan vara bra att i förväg veta hur stort man har rätt att bygga så man inte lägger tid och tankemöda på ett förslag som strider mot reglerna i området. Ni kan hämta ut detaljplanen från kommunen och läsa på. Det kanske blev mycket och krånglig information nu, men fråga om ni undrar nåt så ska jag försöka komma med ett vettigt svar.
Lycka till med projektet!
Det enklaste och ärligaste är att ta kontakt med kommunen och berätta precis hur det är. Eventuella extra kostnader pga KAs slarv bör denne stå för.
Förhoppningsvis räcker det med att kommunen förlänger bygglovet i enlighet med de ritningar de redan har. Avgiften bör bli mycket lägre denna gång.
Ett möjligt problem kan vara att det kom en ny Plan- och ByggLag just omkring när ni fick bygglovet. Det kan i värsta fall innebära att ni i dag inte kan beviljas lov.
Till exempel har den nya PBL inte lika generösa regler/undantag för överskriden BYA. Ska ni bygga badrum kan det vara andra krav för avlopp och rör mm.
Att börja med att upprätta en ritning som Mette föreslår ser jag som fel.
Förhoppningsvis räcker det med att kommunen förlänger bygglovet i enlighet med de ritningar de redan har. Avgiften bör bli mycket lägre denna gång.
Ett möjligt problem kan vara att det kom en ny Plan- och ByggLag just omkring när ni fick bygglovet. Det kan i värsta fall innebära att ni i dag inte kan beviljas lov.
Till exempel har den nya PBL inte lika generösa regler/undantag för överskriden BYA. Ska ni bygga badrum kan det vara andra krav för avlopp och rör mm.
Vill du förklara varför du tycker det är fel att göra en inmätning? Hur ska de kunna förlänga ett bygglov som gått ut? Det ska göras innan det tiden för lovet gått ut om byggherren upptäcker att denne inte kommer hinna med projektet.Hemmakatten skrev:Det enklaste och ärligaste är att ta kontakt med kommunen och berätta precis hur det är. Eventuella extra kostnader pga KAs slarv bör denne stå för.
Som du ser rekommenderade även jag att TS ska kontakta kommunen för att gå vidare i ärendet och att det tillvägagångssätt jag föreslår är hur vi gör i min kommun.
Du har alldeles rätt i att mitt ordval var fel. Att förlänga ett bygglov som gått ut kan man inte, utan man måste självklart ansöka om ett nytt bygglov.
Inmätning känns onödigt som en första åtgärd i detta ärende. Menar att en kontakt med en bygglovshandläggare är ett bra första steg.
Inmätning känns onödigt som en första åtgärd i detta ärende. Menar att en kontakt med en bygglovshandläggare är ett bra första steg.