324 läst · 10 svar
324 läst
10 svar
Fråga om markduk! N1 N2 etc?
Hej!
Jag ska gjuta en platta till en industrihall. Det är ritat att det skall vara en geotextilduk som separerar leran från 150mm makadam 8-16. Nu undrar jag vad för kvalitet på geotextilduk som rekommenderas? Har sett att det finns N1-2-3-4-5.
Fråga 2: hur stort överlapp skall duken ha när man lägger ut den?
Tack på förhand!
Jag ska gjuta en platta till en industrihall. Det är ritat att det skall vara en geotextilduk som separerar leran från 150mm makadam 8-16. Nu undrar jag vad för kvalitet på geotextilduk som rekommenderas? Har sett att det finns N1-2-3-4-5.
Tack på förhand!
N2 som sämst N1 är för trädgårdsarbeten..Daniel_N skrev:
Hej!
Tack på förhand!
Vi brukar överlappa 20-40cm..
Har gjort en del grunder men det är inte våran proffesion.Daniel_N skrev:
Man brukar ha bärlager mellan lera/jord och det dränerande lagret, förslagsvis 0-150 på markduken och sedan makadam och flis om ni ska ha cellplastgrund..
Dom olika klassningarna är främst beroende på vilken kornstorlek som ska ligga mot duken, med 8-16 hade det tekniskt sett räckt med n1 men n2 och n3 är i princip det som brukar användas.
Om leran är orörd så kan det eventuellt fungera utan bärlager då leran runt lund har ganska bra bärighet när den inte varit grävd i men för säkerhetsskull hade jag gjort en bärlagerbädd under, synd att få sättningar för att man ville spara 50k i byggskedet.
Hur mycket och vilken fraktion som behövs bör någon konstruktör kunna räkna ut.
Om jag minns rätt ska överlappet vara 50cm enligt ama.
Om leran är orörd så kan det eventuellt fungera utan bärlager då leran runt lund har ganska bra bärighet när den inte varit grävd i men för säkerhetsskull hade jag gjort en bärlagerbädd under, synd att få sättningar för att man ville spara 50k i byggskedet.
Hur mycket och vilken fraktion som behövs bör någon konstruktör kunna räkna ut.
Om jag minns rätt ska överlappet vara 50cm enligt ama.
Som sagt lundaleran kan klara det om den är orörd men jag hade inte heller byggt något tyngre på det. I princip alla äldre byggnader inne i lund är byggda direkt på leran och har stått i många år, vissa flera hundra.R Rejäl skrev:
Ja, vi har en befintlig industribyggnad som denna ska stå vägg i vägg till. Det är en vanlig platta på mark som stått där utan problem sen -77. Men visst, lite fundersam blir man såklartP Prodigys skrev:
Det är ju aldrig fel att ha både hängslen och livrem när man gör större investeringar så jag hade definitivt satsat på att förstärka botten, om det görs med bärlager eller annat sätt spelar ingen större roll.Daniel_N skrev:
När du tar in offerter kan du fråga om kalkstabilisering av leran, då slipper man köra bort och dit en massa material och det blir överjävligt hårt men är osäker på kostnaden. Antonssons mark har grejer till det och gjorde det till grunderna till husen på gamla busstomten vid kung oskars bro och dom nya lägenhetshusen vid norra ringen/magistratsvägen.
Det må den vara, men dom gamla husen byggdes mer förlåtande för sättningar..P Prodigys skrev:
Dagens hus tål inte sättningar på samma sätt utan att konsekvenserna blir mycket värre..
Återigen ser jag ingen anledning till att spara in lite bärlager, väldigt tråkigt och dyrt med sättningar på nyare hus..
Min erfarenhet är snarare att det är mer regel än undantag att man packar leran efter schaktning och sen lägger duken direkt på och därefter makadam.
Vid större industrilokaler brukar det krävas packningsprov eller schaktbottenbesiktning innan vi går vidare. Har du inget behov av att höja marknivån och leran är stabil ser jag inte vad bärlager/förstärkning skulle göra för skillnad.
Är leran däremot inte stabil nog att bygga på är det skillnad. Men då gör det knappast någon större skillnad med lite bärlager utan då är det troligare att man får köra med förstärkning(0-90 eller grövre) för att sen gå ner i mindre fraktioner.
Jag har en kollega som kör grävmaskin på ombyggnaden av Lund södra E22/108. Detta är ju nära dig. Enligt honom är leran väldigt stabil.
Har du otur så det regnar när det schaktas kan det behövas ett lager bergkross för att kunna packa schaktbotten. Detta har inget med bärigheten att göra utan bara att det blir ”ytsmort” så paddan inte tar sig fram.
Och för att svara på ursprungsfrågan så är vår ”normala” duk N3 om inte annat efterfrågas.
Vid större industrilokaler brukar det krävas packningsprov eller schaktbottenbesiktning innan vi går vidare. Har du inget behov av att höja marknivån och leran är stabil ser jag inte vad bärlager/förstärkning skulle göra för skillnad.
Är leran däremot inte stabil nog att bygga på är det skillnad. Men då gör det knappast någon större skillnad med lite bärlager utan då är det troligare att man får köra med förstärkning(0-90 eller grövre) för att sen gå ner i mindre fraktioner.
Jag har en kollega som kör grävmaskin på ombyggnaden av Lund södra E22/108. Detta är ju nära dig. Enligt honom är leran väldigt stabil.
Har du otur så det regnar när det schaktas kan det behövas ett lager bergkross för att kunna packa schaktbotten. Detta har inget med bärigheten att göra utan bara att det blir ”ytsmort” så paddan inte tar sig fram.
Och för att svara på ursprungsfrågan så är vår ”normala” duk N3 om inte annat efterfrågas.
Klicka här för att svara