4 779 läst · 2 svar
5k läst
2 svar
Fråga om lamellfräs
Moderator
· Stockholm
· 52 897 inlägg
Jag har en lamellfräs från CO med synnerligen ostadigt anhåll (de säljer en annan modell idag). Har funderat lite på att byta upp mig inom det billiga segmentet. Tittade lite på Julas FERM som verkar betydligt bättre i stabilitet.
Ferm maskinen verkar dock ha ett litet glapp. När man skjuter fram fräsen så verkar det kunna vippa något lite i höjdled (vilket CO maskinen inte gör).
Häromdagen råkade jag hitta en annons på blocket där de sålde en lamello maskin (clsssic C2) för 1500. hade inte tid då, och annonsen var borta efter bara några timmar.
Någon som vet hur den modellen är i förhållande till nya Lamello maskiner (den som tillverkas nu verkar heta Classic C3)? Var det ett bra pris?
Med tanke på hur sällan jag använder den så är nog även 1500 mer än vad som är vettigt för mig, men man var ju frestad.
Ferm maskinen verkar dock ha ett litet glapp. När man skjuter fram fräsen så verkar det kunna vippa något lite i höjdled (vilket CO maskinen inte gör).
Häromdagen råkade jag hitta en annons på blocket där de sålde en lamello maskin (clsssic C2) för 1500. hade inte tid då, och annonsen var borta efter bara några timmar.
Någon som vet hur den modellen är i förhållande till nya Lamello maskiner (den som tillverkas nu verkar heta Classic C3)? Var det ett bra pris?
Med tanke på hur sällan jag använder den så är nog även 1500 mer än vad som är vettigt för mig, men man var ju frestad.
Jag köpte den nya lamellfräsen från Ferm. Vad jag har läst mig till så är vissa av dessa tillverkade med för dålig noggranhet medan andra är helt OK. Jag satsar på att byta min på garanting om det fungerar dåligt.
Läs denna utvärdering av en engelsk kille av Ferm lamellfräs:
Ferm FBJ-710 Biscuit Jointer...
Läs denna utvärdering av en engelsk kille av Ferm lamellfräs:
Ferm FBJ-710 Biscuit Jointer...
Moderator
· Stockholm
· 52 897 inlägg
Tackar skall ta en titt till på den på Jula.