Hej. Med risk för att bli dumförklarad så ställer jag ändå frågan här i anonymitetens skydd. Köpt villa med befintligt Attefallshus. Förra ägarna blev inte helt färdiga med det på sina ställen. När jag nu testar varmvatten och kallvatten i kranen så kommer det bara kallvatten när jag drar kranen till höger. När jag stänger av tillförslen av vatten till huset så kommer det varmvatten (från beredaren) när jag drar till kranen till höger. Kan någon se på bilderna och förklara för ett en spån vad jag ska göra? Tack på förhand!
Utifrån bilderna så sa det inte så mycket.Raizzor skrev:Hej. Med risk för att bli dumförklarad så ställer jag ändå frågan här i anonymitetens skydd. Köpt villa med befintligt Attefallshus. Förra ägarna blev inte helt färdiga med det på sina ställen. När jag nu testar varmvatten och kallvatten i kranen så kommer det bara kallvatten när jag drar kranen till höger. När jag stänger av tillförslen av vatten till huset så kommer det varmvatten (från beredaren) när jag drar till kranen till höger. Kan någon se på bilderna och förklara för ett en spån vad jag ska göra? Tack på förhand!
Men kolla att kallvatten är inkopplat på rätt sätt till VVB (via en säkerhets och mixventil) typ nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla då så inte mixen är satt "för kallt"
Det borde inte komma varmvatten om du stänger av inkommande, iaf inte mer än med svagt tryck/en liten stund, då kallvattnet skall "trycka ut" varmvattnet från VVB
Det är inte så sneklt att kranen är vänd då ? Dvs vänster = varmvatten, men när inkommande vatten är stängt får du "baktryck" ett litet tag ?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Av bilden att döma så verkar det inte finnas någon blandningsventil alls.
Hur ser det ut undertill på varmvattenberedaren vid min gröna markering?
Avsaknaden av korrekt ventilarrangemang under varmvattenberedaren är också ett tecken på att du får ut varmvatten baklänges i det kalla systemet när du stänger av inkommande.
Hur ser det ut undertill på varmvattenberedaren vid min gröna markering?
Avsaknaden av korrekt ventilarrangemang under varmvattenberedaren är också ett tecken på att du får ut varmvatten baklänges i det kalla systemet när du stänger av inkommande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerhetsventilen med inbyggd backventil ska sitta på kallvatteninloppet.
Nu stänger backventilen vv flödet.
Exempel
https://www.biltema.se/bygg/vvs/varmvattenberedare/sakerhetsventil-2000042475
Nu stänger backventilen vv flödet.
Exempel
https://www.biltema.se/bygg/vvs/varmvattenberedare/sakerhetsventil-2000042475