Hej. Med risk för att bli dumförklarad så ställer jag ändå frågan här i anonymitetens skydd. Köpt villa med befintligt Attefallshus. Förra ägarna blev inte helt färdiga med det på sina ställen. När jag nu testar varmvatten och kallvatten i kranen så kommer det bara kallvatten när jag drar kranen till höger. När jag stänger av tillförslen av vatten till huset så kommer det varmvatten (från beredaren) när jag drar till kranen till höger. Kan någon se på bilderna och förklara för ett en spån vad jag ska göra? Tack på förhand!

• Värmerörsinstallation inuti vägg, kopplingar, expansionskärl, svart botten, perforerad bakgrund, delvis öppen lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad varmvattenberedare, röranslutningar, handfat, kakel, varningsetikett, elanslutning, installationslucka.
    Skapa konto
  • Handfatsskåp med rör, vattenanslutning och installationstillbehör på vit bakgrund.
    Skapa konto
Raizzor Raizzor skrev:
Hej. Med risk för att bli dumförklarad så ställer jag ändå frågan här i anonymitetens skydd. Köpt villa med befintligt Attefallshus. Förra ägarna blev inte helt färdiga med det på sina ställen. När jag nu testar varmvatten och kallvatten i kranen så kommer det bara kallvatten när jag drar kranen till höger. När jag stänger av tillförslen av vatten till huset så kommer det varmvatten (från beredaren) när jag drar till kranen till höger. Kan någon se på bilderna och förklara för ett en spån vad jag ska göra? Tack på förhand!
Utifrån bilderna så sa det inte så mycket.
Men kolla att kallvatten är inkopplat på rätt sätt till VVB (via en säkerhets och mixventil) typ nedan:
Metallisk grenkoppling med tre uttag, en röd ventil och svart avstängningskran, på vit bakgrund.
Skapa konto

Kolla då så inte mixen är satt "för kallt"

Det borde inte komma varmvatten om du stänger av inkommande, iaf inte mer än med svagt tryck/en liten stund, då kallvattnet skall "trycka ut" varmvattnet från VVB
Det är inte så sneklt att kranen är vänd då ? Dvs vänster = varmvatten, men när inkommande vatten är stängt får du "baktryck" ett litet tag ?

• Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Av bilden att döma så verkar det inte finnas någon blandningsventil alls.

Hur ser det ut undertill på varmvattenberedaren vid min gröna markering?

Avsaknaden av korrekt ventilarrangemang under varmvattenberedaren är också ett tecken på att du får ut varmvatten baklänges i det kalla systemet när du stänger av inkommande.

Väggmonterad varmvattenberedare med anslutna rör och etiketter på svenska, ovanför en öppen installationslucka.
Skapa konto

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Hej, stort tack båda två för utförliga svar. Bifogar en bild av hur det ser ut under varmvattenberedaren.

• Varmvattenberedare anslutningar, flexibla rör, röd och blå markering, vit bakgrund, närbild.
    Skapa konto
  • Väggmonterade rör och ventiler för vatten, kablar, och ett eluttag vid sidan.
    Skapa konto
Krilleman
Har du 100mm eller kanske 120mm mellan anslutningarna för kallt och varmt vatten upp i beredaren, alltså c/c-måttet?!

Mät!

Magrand Magrand skrev:
Säkerhetsventilen med inbyggd backventil ska sitta på kallvatteninloppet.
Nu stänger backventilen vv flödet.

Exempel
[länk]
Så den ventilen som nu sitter på kallvatten kan jag flytta?

Japp!

Raizzor Raizzor skrev:
Så den ventilen som nu sitter på kallvatten kan jag flytta?
"Som nu sitter på varmvatten" menar jag. Tacl, ska prova =)

• Gilla
Magrand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.