Vi är på väg att köpa ett hus där mäklaren säger följande om grunden.
Vad tror ni om detta? Vi kan alldeles för lite själva för att förstå om det känns som det är rätt utfört.

vad golvet beträffar så har säljaren sagt att det var problem med lukt, blindbotten som håller uppe isoleringen var av asfaboard som var vanligt på 70-och 80-talet, då det blir fuktigt i torpargrunden vintertid växer mikroorganismer som ge en dålig lukt. här har enligt säljare då bytts isolering, asfaboarden har ersatts med frigolitskivor och marken i grunden har täckts med plastfolie och specialsand för att förhindra avdunstning av markfukt. Därefter har avfuktare installerats i grunden.

Om det är rätt utfört ska de där åtgärderna räcka. Det viktiga är att avfuktaren inte är en kondensavfuktare utan en absorbtionsavfuktare. Så som jag förstod det så är kryprummet inte isolerat vilket gör att det kan bli ganska så kallt och kondensavfuktare funkar dåligt i temperaturer under 10 grader ungefär för att bli helt odugliga vid 0 grader. Du kan läsa om dessa mojänger på den här hemsidan. http://www.lfs-web.se/ ! de är naturligtvis partiska med de produkter de säljer men hemsidan är ändå informativ. Gamla hus med krypgrund är riskabla, bor själv i ett nybyggt hus med krypgrund. Men jag känner mig trygg jag har läst på om grundtypen och håller ett öga på den.

Tack för ditt svar!

Ska läsa på om en stund.

Finns en del konstigheter i beskrivningen av fukten. Det överväldigande mest vanliga är att man har problem med fukt i grundutrymmet under sommaren hösten, inte under vintertid som mäklaren har skrivit. Denna fukt kan ge mibrobiell påväxt på blindbotten, vilket en besiktningsman kan konstera. Det kan också bli lukt pga påväxt på annat biologiskt material i grundutrymmet. Åtgärden innebär alltså borttagande av biologiskt material, plastning av marken om det inte är gjort och eventuellt tätning av grunden (man stänger igen alla ventilationshål) samt aktiv avfuktning.

Nu på vintern är det sällan problem med lukt eller fukt för den delen. Därför kan en kondensavfuktare fungera utmärkt i de flesta fall. Jag vet det av egen erfarenhet. Du kan också t ex kolla på den här tråden där två husägare just nu konstaterar att de kan stänga av sina dyra absorbtionsaggregat därför att det är ganska torrt.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21534.0;all

Det är korrekt att en kondensavfuktare fungerar dåligt vid temperaturer under 5 grader, men sanningen är att vid dessa temperaturer behövs mycket sällan någon avfuktning. Kondensavfukater fungerar i de flesta fall och är billigare i inköp o drift. Detta har vi diskuterat jättemycket på detta forum o förstår inte varför Gaskropp är så kategorisk i sitt påstående.

Att de har problem under vintern kan ev bero på att huset, även om det står i ett villakvarter, har använts som sommarbostad och alltså inte varit fullt uppvärmt vintertid.

Det är helt sant det som Rollo säger. På hemsidan som jag länkade till tidigare finns fina diagram på när mögel gror, som en funktion av temperatur, tid och relativluftfuktighet. Men ska man köra med kondensavfuktare så bör man vara lite påläst och ha lite intresse och det verkar som att de flesta inte har det utan vill köpa en mojäng och glömma bort problemet. För har man lite intresse och tar sig tiden att titta till grunden lite då och då speciellt när det är som vanskligast i rötmånaderna. så är det ju inget problem med krypgrund.

Det är ju till och med så att om man är en sann mögelkännare så behöver man ingen avfuktare överhuvudtaget. Det räcker med en kupevärmare eller vad som helst för att ge värme och med den knäcka groprocessen hos möglet. Men nu är det ju så här, en mäklare står och lovar att en grund är ågärdad. Och då tycker jag att man ska ha en sorbtionsavfuktare avsedd för krypgrund, det borde ge bäst komfort för köparen av huset.

Gaskropp
Om jag förstår dig rätt menar du att en sorbtionsavfuktare inte kräver ngn tillsyn i motsats till kondensavfuktare. Varför tror du så?
Sen tror jag du menar att i motsats till sorbtionsavfuktare så finns det inte kondensavfuktare avsedda för krypgrunder, vilket är fel. Wood's DS15 marknadsförs t ex som Sveriges mest sålda avfuktare för krypgrunder.
Det verkar som att allt har gjorts som behöver göras - oavsett vilken typ av avfuktare som finns där.

rollo skrev:
Det verkar som att allt har gjorts som behöver göras - oavsett vilken typ av avfuktare som finns där.
Med andra ord kan vi vara trygga med grunden och att det inget finns där att vara rädd för?

Hur märker man eller vet om avfuktaren lägger av att fungera?

(Det var säkert ett jättekorkad fråga men jag har noll koll på såna här saker och vill inte hamna i problem när det gäller så här dyra saker :) )

Om man haft problem med fukt i grunden (vilket i princip nästan alla krypgrunder har på sommar höst) och detta åtgärdats med plastning, tätning av grunden o avfuktare är det enklaste sättet att hålla koll på läget att installera en hygrometer (gärna trådlös). Därmed kan man hålla koll på att relativa fuktigheten (RF) inte stiger över den nivå som man satt avfuktaren på. Vilken RF man skall ställa in avfukatern på beror på temperaturen, men man kan köra med <70% som en tumregel. De flesta har spontant <70% RF på vintern o kan då stänga av avfuktaren. Om man vill kolla om avfuktaren är i fungerande skick kan man ställa den på en lägre RF än den som finns spontant och kontrollera att RF sjunker till den inställda nivån. En kondensavfuktare kan dessutom kontrolleras genom att den bildar kondensvatten vid avfuktningen.
Om RF stiger över den inställda nivån kan man pröva att sänka den inställda nivän ytterligare. Om detta inte har ngn effekt på RF i grundutrymmet fungerar inte avfuktaren.

Gaskropp skrev:
kondensavfuktare funkar dåligt i temperaturer under 10 grader ungefär för att bli helt odugliga vid 0 grader.
Ja, vid 0 grader är det ju enklare att damsuga än att avfukta rimfrosten i en krypgrund :).
gaia

Tack för svaren!

Är det svårt att installera en hygrometer för någon som inte är jättehändig?

Enklast att använda en trådlös termometer/hygrometer.
Claes Ohlson har den här trådlösa termometer/hygrometer

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56903064

som verkar mycket billig. Jag har tidigare prövat en annan trådlös väderstation från CO men hade problem med kort räckvidd o därmed svårt att få kontakt mellan givaren i grundutrymmet och huvudstationen. CO har också flera väderstationer som alternativ.
Det är bara att lägga den trådlösa givaren på lämpligt ställe o sedan låta givaren få kontakt med huvudapparaten. Inget svårt alls. Kanske behövs att läsa manualen för att ställa in ev kanal, men har man bara en givare borde inte det vara ngt problem.

Tack Rollo!

Själv trodde jag ju att en hygrometer som skulle installeras var något väldigt avancerat och svårt :) Men den var ju som en vanlig termometer. Går de att lita på?

De har en viss felprocent - lite osäker men ca +/- 5%RF. Om avfuktarens hygrometer är inställd på 70% RF o RF ligger på den nivån o plötsligt sticker upp över75% är det ngt som är fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.