Hej,

Vi har byggt en gäststuga i lösvirke och har lite funderingar om nockbalk dimensionen och byggsättet verkligen är ok. Vad jag har sett och läst så bör takreglarna vila på nockbalken men hos oss har de bygg så att reglarna lutar mot balken och är fastmonterade med 2st med förstärkta vinklar. Takreglarna vilar på väggreglar och även där ditskruvade med förstärkta vinklar, fast endast 1/regel.
Är detta ok? Behöver man vara orolig för att vinklarna knäcks?
Sen undrar jag om dimension på nockbalken är ok, det är en 315*115 och avståndet mellan pelarna är 6,2m. byggnadens bredd är ca 5 meter. Taket har 27 graders lutning och byggnaden är placerad i Uppsala.

Skulle verkligen uppskatta svar på detta då jag har varit lite orolig.
 
  • Innertaket i en gäststuga med vita plåtreglar lutade mot en nockbalk, förstärkta med vinkelbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion inuti gäststuga med nockbalk och takreglar förstärkta med vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det bara är byggvinklarna som håller takbalkarna ser det inte så bra ut, speciellt de bortre som sitter i regelns överkant. Sen ser det ut som om takregel inte är kapad(horisontellt upplag)vid yttervägg utan vilar endast på hörnet, lite svår att se dock på bilderna så en närbild här vore kanske bra att få se. Kontakta de som byggt och be om en beräkning på infästningen samt nockbalk.
 
  • Gilla
samius
  • Laddar…
Tack för svar!

Ja, jag tror att det bara är vinklarna som håller ihop de. Visserligen är de förstärkta och två st på varje regel men misstänker ändå att det är för klent?
Reglarna är kapade vid änden men endast vid "hörnet" som ligger på hammarbandet och fastkruvad med endast 1 st förstärkt vinkel.
Tack för tipset om att be de ta fram beräkningar, ska nog kräva det.
 
Vinklarna känns lite klent. hur skall råsponten ventileras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.