Hälsan räcker inte till för förtjänstarbete riktigt ännu men jag är redan så pass i skick att jag kan pyssla på några timmar om dagen vis sidan om sjukgymnastiken. Som sysselsättningsterapi håller jag på och rustar upp en gammal bandsåg. En E.V.Beronius med 60 cm hjuldiameter. Tillverkad i Eskilstuna förmodligen på 1910-talet.
Jag uppgraderar den till en fullt modern såg för yrkesbruk på minsta möjliga budget.

På gamla bandsågar fanns det tryckhjul som håller emot bakkanten på bladet enbart på övre styrningen. Nedre styrningen under bordet styrde bladet enbart i sidled.

Om man tittar på moderna Panhans och andra proffssågar så verkar de ha ett motsvarande tryckhjul som håller emot bakkanten på bladet också i nedre styrningen under bordet.
Behövs det hjulet? Gör det någon skillnad för sågens prestanda?

Förhoppningsvid har någon på forumet erfarenheter av både gamla och nya systemet.
 
Min gamla bandsåg är likadant utformad där nere under bordet.

Jag tror det gör skillnad eftersom om bladet tillåts böja sig i sågriktningen så orsakar det att bladet buktar ut sig åt sidorna (slumpmässigt) och ger ett mindre rakt sågsnitt. Så allt som förhindrar sågbladet att röra sig i sågriktningen är bara bra.

Jag tänker definitivt sätta dit en liknande styrning på min såg sen.
 
En sådan har jag haft. Med motvikt och glidlager. Fast min var nog snäppet större så som jag mins det.

Vad menar du med fult morden. Att den har motorbroms, skydd över allt och det inte går att starta maskinen med någon lucka öppen och förbered för spånsug. För det är väl ungefär det som skiljer. Nja en morden sågar faktiskt bättre. Fats det beror oftast på att en nya maskin har bättre balanserade hjul vilket ger mindre vibrationer och bladstyrning som är överlägset bättre.

Kan rekommendera att du ser över balansen på hjulen och köper keramisk bladstyrning för dom är verkligen bättre.

Bakkants rullen fyller inte alls lika stor funktion som sidohjulen gör så om du tycker att det funkar bra så låt det vara så.
Man kan kanske inte mata så hårt med bara ett hjul som du har. Men är man medveten om det så anpassar man sig helt enkelt
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Tack för tipset Pär!
Om jag skulle satsa på keramisk styrning under bordet där miljön är dammig. Jag vill ha någonting bättre än de gamla träklossarna. Budgeten tillåter en köpt styrning men inte två. Övre styrningen är redan under tillverkning. En kullagerstyrning.


Fullt modern betyder:
-Fullständiga skydd
-Egen motor i stället för flatrem från kungsaxeln i taket.
-Nya bladstyrningar
-Modernt spånsugsystem integrerat i nedre skyddet
-Nollströmsrelä och nödstopp
-Broms

Frågan är om det är godkänt med fotbroms i dag eller om jag måste skaffa en elektronisk broms. Det skulle vara enkelt att montera en fotbroms bakpå drivaxeln.......... jag vet inte vad jag skall göra.

Min är nyare än din och har kullager överallt. Därför valde jag den för modernisering.

Bifogar en bild av hur den såg ut utan skydd efter ommålning och hur den ser ut just nu med motorn och skydden på plats.
 
  • beronius4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • beronius14.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
En följdfråga:

Vem säljer keramiska styrningar i vår del av världen?
 
Har du redan tillverkat bladstyrning, gör en till då och sätt underst. Om du väljer att köpa keramiskt sätt det överst då. Man vill ha det bättre upptill.

Felder säljer och det är inte så vansinnigt dyrt kan jag tycka med tanke på vad uppgraderingar kan kosta. Annars så säljer Acm Lagunas keramiska bladstyrning. Och Acm måste ha återförsäljare i sverige.

Ja mina hjul hade så där snyggt svängda ekrar. Så gissnings vis är din såg nyare än 1910 eller är det datumet faststält.
 
Jag är rädd att sågdammet skall söka sig in i plastkapslade kullager om jag sätter kullagerstyrningar under bordet.
Svårt att veta om det är någon risk.
Det är ingen svårighet att bygga en styrning till bara jag hittar en kostruktion som klarar dammet. Då finns det väl nästan bara keramiska och träklossar att välja mellan..... efter vad jag vet...... eller har jag fattat det fel?

Beronius köptes upp av Bolinder-Munktell år 1917. Min såg har det gamla företagsnamnet på stommen men det finns likadana sågar som har en annan text på stommen och de lär vara tillverkade efter samgången. Möjligen tog det någon tid innan montörerna hade använt upp alla halvfabrikat med gamla namnet på. Senaste möjliga tillverkningåret skulle då bli 1918 eller möjligen 1919.
Därför skrev jag 1910-talet....... en hygglig gissning.....för kullager blev väl allmänna i Sverige kring 1910 skulle jag tro.
 
Du behöver inte vara orolig för dammet. Du kommer att använda spånsug. Dessutom är Kullager förbrukningsvaror. Men dom kommer att hålla i många år för du använder väl sådana med packning av gummi.
 
Givetvis är lagren gummikapslade. Inte metallkapslade.

Det enda frågetecknet jag kan se är vad som händer om någon träflisa faller ned med spånet och hamnar mellan sidostyrningen och bladet. Med kullagerstyrningar måste det ju innebära att flisan kan bli inmanglad mellan bladet och styrningsrullen. Vad händer då?

Alla bandsågar jag har någon större erfarenhet av är gamla grejor med träklossar. Nu då jag äntligen har möjlighet att skaffa en egen bandsåg skall det vara med ordning.
 
Redigerat:
Nu är övre styrningen färdig......frågan är om jag skall satsa på någonting motsvarande som nedre styrning...... eller om jag skall försöka få tag på en bit pockenholz till nedre styrningar.
 
  • styrning1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • styrning2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev kullagerstyrningar under bordet också. Jag håller på och bygger dem.
Ovanför rullarna skall jag prova att sätta fast en träbit som skall hindra den värsta skiten från att falla mellan rullarna. Får se hur bra det börjar fungera.
 
Jag lovar dig att du behöver inte vara orolig för att det skall komma in damm i lagerna. Jag tror inte på iden att sätta något ovanför för du vill väl ha spånstosen precis under lagerna. För dom kommer väl så nära undersida bordet det bara går eller. Och under lagerna kommer väl spånstosen. Om du inte tänkt ha så, kan jag starkt rekommendera att göra så.

Om du har en kloss runt bladet i bordet så borrar du så många hål det får plats med lämplig storlek på borr tex 8mm så att det kan suga lite runt bladet för damm. Men förstör inte spåret i klossen för bladet. Under bordet så bygger du tät runt ner mot spånstosen inte helt tät utan lämna gärna ca 5-10 mm sringa runt lådan under bordet upp mot bordet så att det kan suga lite luft där. Och i nederkant av din nedersta lucka för hjulet så fixar du en springa på x antal cm2. Summan av alla springor skall motsvara arean av spånstosens öppning.

Så har jag på min ACM och det finns överhuvudtaget inget dam i nedersta skåpet...nja i undre luckans båda nedersta hörn kan det samlas lite men det är för att plåten är vikt där. Men inne i sågen eller på hjulen eller för den delen i centrum navet finns inget spån. Och det är enbart för att jag har en springa på ca 1.5 cm hög och hela luckans bredd mellan foten och nederkant lucka.

Riktigt snygg blad styrning
 
Där var flera detaljer som jag inte hade tänkt på.

Spånstosen är inbyggd i kåpan enligt modell från nyare bandsågar. För att få tätt mot bordet då bordet står i 90 grader har jag gjort en löstagbar plåtbit som täcker glappet mellan kåpan och bordet.
Den här bilden är tagen innan jag fick den lilla plåtbiten på plats med originalstyrningarna som jag inte tänker använda. Just nu är allting sönderplockat i småbitar.

För att få det stadigt blir jag tvungen att montera styrningarna direkt på gjutjärnsstommen. Kring styrningarna blir det en del otätheter i kåpan så den vägen kommer det in en del luft.
Under bordet har jag också lämnat litet småspringor precis som du skrev....men att ta hål nedtill i kåpan och i träbiten i bordet skulle jag aldrig ha kommit att tänka på själv.
Tack skall du ha för tipsen.
 
  • beronius11.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte behöver det väl vara så supertätt heller, om du lyckas för bra med det blir det svårt för spånsugen att flytta tillräckligt stor mängd luft, systemet du har där tror jag blir väldigt effektivt som det är.
 
Dennis nä för tät får det inte vara. Jag skrev att summan av springor bör motsvara arean på spån stosen. Får inte vara mindre i alla fall. För då stryps flödet.

Heimlaga. Presis så där min såg också ut på insidan. Plåtarna som sitter på diagonalen som man kan sätta en liten offerbit imellan. Och hur jag än gjorde så ströp dom flödet. Så dom finns inte hos mig i alla fall. Speciellt den vänstra långa biten den var värst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.