Mitt hus är byggt 1950 och således är VVS-installationen lika gammal.
Har fått läckage i ett avloppsör och har därför rivit ut en toalett för att byta avloppet ( gammalt gjutjärn). Samtidigt vill jag byta ut vattenrör (man får tycka vad man vill om det men i min värld är det det enda rätta!)
Befintliga vattenrör kommer i trossbotten och där vill jag inte ha dem. den nya vatteninstallationen kommer bli utanpåliggande - väl gömd i en klädkammare.

Vill plocka bort vattenrören under toalettgolvet och plugga dem i förgreningen i ovan nämnda klädkammare intill toaletten.
Jag behöver hjälp med att hitta rätt rördelar (pluggar) för att plugga befintlig installation
se bifogad fil
jag har mätt så gott det går med skjutmått
A: utvändigt 27mm
B: utvändigt 16mm (koppar)
ser ut som en klämringskoppling

Jag vet inte om det är mm eller tum på gängorna, men det bör väl ha varit standardgrejjer som användes på 50-talet.

Vidare så går det 2 rör till ett element inne på toaletten. Jag har inte bestämt mig om vi ska skippa elementet helt eller om man ska låta det vara kvar..
Toaletten har varit stängd och oanvänd hela vintern och termot´staten har varit avstängd på elementet, men temperaturen har hållt sig på vanliga nivåer. (toalettenligger inte intill någon yttervägg)

Har man någonting att förlora på att plocka bort elementet (förutom den uppenbara eventuella temperatursänkningen)

Skulle inte ha något emot att skippa elementet på toaletten. som för övrigt är på typ 1,3 kvadratmeter.

C&D är värmerören till toaletten som är 21mm utvändigt

Blev ett onödigt långt inlägg, men hoppas att någon kan guida mig i rätt riktning.

• kladkammare1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A, C och D är 1/2". För att plugga dessa behöver du art nr 5101 från rinkabyrör tex.

Med B kan du göra på lite olika sätt, men lämpligast är att använda en huv, du får dock mät på gängan för att hitta rätt storlek. Använd guiden på rinkabyror http://www.rinkabyror.se/pages/help/storleksguide.aspx och välj rätt huv på http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=165

Lycka till!

PS.
Du har väl inget att förlora på att ta bort elementet, men jag tror att du kan behöva strypa in elementen om du tar bort det.
DS.

Redigerat:
Tack för svaret.
Vore det inte rimligast om A är 3/4" och CD är 1/2"
Det känns mer rimligt med tanke på måtten 27 resp. 21mm

Hej,
A = 3/4" och C/D=1/2" precis som du säger. B är en gammal 16mm securex-koppling. Dessa tillverkas tyvärr inte längre. Vatette har en typ av securexplugg du kan sätta direkt på T-röret(RSK: 1807254), denna bör funka om du återanvänder den befintliga muttern, annars är det inga problem att få tag på en klämringskoppling som är 16mm*15mm. Då är det bara att kapa kopparröret och dra på den med en plugg. Glöm inte stödhylsa då rören alltid brukar vara glödgade. Man ska helst inte lämna några längre "blindar" när det gäller varmvatten, med tanke på legionella så om du ska proppa något, se till att göra det så minimalt som möjligt. Radiatorn kan du plocka bort utan problem, du behöver inte strypa in något annat om du tar bort det.
Lycka till!

VVsare: STRÅLANDE.. jag var iväg idag och skaffade diverse pluggar, men jag har inte vågat riva i grejjerna än med hänsyn till att jag fortfarande inte var helt 100 på just varmvattenkopplingen,
men nu känns det HELT rätt
ska kolla med lokala VVS-firmor imorgon ( om de har öppet) Frågan är om den här från clas i sjön kan göra jobbet lika bra? :
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-9779-15

Använda befintlig mutter känns ju som ett bra alternativ, och med en sån plugg så blir ju pluggen extremt kort och risken för legionella känns som den är tämligen liten - blir ju bara själva T-röret som kommer ha stående vatten - nån ynka centiliter eller nåt

Redigerat:
Naturligtvis är det så som VVSare säger, man ska inte svara inlägg samtidigt som man äter lunch.... :blushing:

Krilleman
Ej att förglömma är ju att A (kallvatten) är galv och behöver då självklart en galvad propp R20!
Medans C & D är vanliga värmerör, går utmärkt med vanliga svarta proppar R15!
B funkar fin med redan rekomenderade Securexproppen RSK 1807254 men kasta inte muttern!

Galvad propp 3/4" är installerad. mässingsproppar sitter i järnrören för värmen ( allt tätat med lin och permatex.)

trångt som f*n var det mycke energi, svett samt en och annan svordom gick åt för att få loss rören.
Nu återstår som sagt bara den sista kopplingen till varmvattnet.

Det satt ett T-rör till på galvröret till kallvattnet ( för att grena ut till toalettstolen), efter T-röret fortsatte ledningen i form av 16mm kopparrör med ytterligare en securexkoppling.

Det är det sista jag har kvar i form av "rivningsarbete" sedan kommer det roliga - att bygga nytt. Då man verkligen ser att det händer något.

En lokal VVS-firma hade securexplugg hemma! :) Så nu är alla pluggar på plats. Låter allt stå öppet ett dygn för att se så att det inte läcker nånstans. Det är ju oundvikligt att undvika så det inte läcker ut vatten, så det blev lite blött, borde räcka med ett dygns lufttorkning innan jag fyller tillbaka spån och lägger dit golvet igen.

Tack för hjälpen kära forum.

Krilleman
d^_^b

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.