Min svärfar har precis avlidit. Min sambo är enda barnet. Svärfars mamma finns kvar i livet och hon var tidigare gift med en man som har adopterat min svärfar när de fortfarande var gifta. Svärfars adoptivfar har inga egna barn utan hade endast svärfar som adoptivbarn.

När svärfars adoptivfar går ur tiden, är det då min sambo som blir arvtagare i och med att svärfar redan gått vidare?

Någon som har koll på hur detta fungerar rent juridiskt när det gäller adoptivbarn?
Jag misstänker att ett adoptivbarn har exakt samma juridiska rättigheter som ett biologiskt barn? Men frågan är vad som sker i denna situationen då adoptivbarnet (dvs sambons far) ej finns kvar.

Kanske någon här som har koll?
 
juridiska konsekvenser av en adoption
Ett adoptivbarn har samma juridiska rättigheter som ett biologiskt barn. Vid en adoption upphör de rättsliga banden och rätten till arv mellan den adopterade och de biologiska föräldrarna. Adoptivbarnet ärver och ärvs i stället av adoptivföräldrarna och deras släktingar. En adoption kan bara upphöra om den som adopterats blir adopterad på nytt.

Adoption inom Sverige - Sveriges Domstolar
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Tack. Då tolkar jag det som att det blir min sambo som blir arvinge den dagen då min avlidne svärfars adoptivfar avlider.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…

Bästa svaret

Om inget testamente finns, den avlidne inte är gift, eller den avlidnes make/maka också avlidit så är det bröstarvinge som ärver, alltså barnen till den avlidne.

Som jag tolkar din text (även om det blir väldigt rörigt) är svärfar "ensam", alltså ingen fru med i bilden. Om det stämmer är det din sambo som ärver allt direkt (om inget testamente finns, då kan din sambo ändå få sin arvslott, vilken blir 50% som ensamt barn).

Den avlidnes föräldrar har endast arvslott om inga barn finns.

Adopterade barn har samma rätt som biologiska vad det gäller arv, men som jag tolkar det är det inte relevant här.

Du kan läsa mer här: https://www.domstol.se/amnen/familj/dodsfall-och-arv/allmanna-arvsregler/
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Stort tack. Känner att jag har fått svar på min fråga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.