2 096 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
fråga om Arbetsbänkskiva...
Hej jag skall precis sätta ihop vårt kök och har köpt separat 2 massiva trä Arbetsbänkskivor från ikea till det. men köket är 30 meter brett och jag har 2 skivor som skall "fogas" ihop ovanpå underskåpen. Någon som har erfarenhet av det? skall man sätta fast skivorna först och sen skjuta in skåpen mot väggen och skruva fast dem eller? hur får man det 2 skivorna att inte glida isär och kan man verkligen skära "helt" rakt med en sticksåg!!?!?!?!!??!
Hjälp!
tack för svar
mj
Hjälp!
tack för svar
mj
30meter låter lite väl brett men du menar säkert 3 meter.
Ang fogning av skivor så finns det beslag för detta som man skruvar ihop skivorna. Och du kan inte räkna med att få raka snitt med sticksågen. Bättre blir det med en hyfsat bra fogsvans.
Ang fogning av skivor så finns det beslag för detta som man skruvar ihop skivorna. Och du kan inte räkna med att få raka snitt med sticksågen. Bättre blir det med en hyfsat bra fogsvans.
sjävklart menar jag 3 meter. 30 hade varit trevligt, men vi är bara 2 persSnuttjulle skrev:
måste man pressa skivorn till sammans själv eller finns det nån "teknik" som press
när man skruvar.....?
ni sätter först fast bänkskåpsstommarna i väggen efter att ni vägt in dem i våg samt skruvat ihop dem i varandra med medföljande beslag.jwiz skrev:Hej jag skall precis sätta ihop vårt kök och har köpt separat 2 massiva trä Arbetsbänkskivor från ikea till det. men köket är 30 meter brett och jag har 2 skivor som skall "fogas" ihop ovanpå underskåpen. Någon som har erfarenhet av det? skall man sätta fast skivorna först och sen skjuta in skåpen mot väggen och skruva fast dem eller? hur får man det 2 skivorna att inte glida isär och kan man verkligen skära "helt" rakt med en sticksåg!!?!?!?!!??!
Hjälp!
tack för svar
mj
är det massivt trä dvs ek eller björk så kan ni få sågat bort fasningen på erat byggvaruhus för några tior..dvs de ytor som skall limmas mot varandra bör vara utan fasning för att undvika smutsansamlingar..därefter kan skiva skruvas under ifrån samt limmas i skarv med trälim..därefter slipa med slipmaskin med 180 korns papper på skivan på skarven för att osynliggjöra denna så gott det går ..
En riktig cirkel får du det säkert rakt med. Jag har bara skarvat i hörn och då färdig kapade skivor och då är det med beslag som man tvingar ihop skivorna med. Kolla om dessa inte går att få tag på lösa och fräsa in så sitter de garanterat för all framtid.
Känner du dig osäker på hur du monterar ett kök så har IKEA en broschyr som beskriver hela processen...
// WM
// WM
och varför skulle han ångra det? man kan lägga den under spishällen om man har lite tur och då syns den nästan inte alls.vitlim är otroligt starkt så den går inte upp igen plus att man kan slipa den mycket snygg med slipmaskin på massiva skivor.Micke65 skrev: