skaffade elbil, laddbox och har tibber sen en tid tillbaka, men mörkt ett problem.

Laddboxen sitter på garaget och etta har en luft/luft som värmer garage och rum ovanför.

Har tibbers pryl som heter pulse där man kan se effekt i realtid och belastning av faser.
”Lastbalanseringen” i pulse förstår jag som att den drar ned effekten på laddaren så man inte maxar den fasen.

Men när det är kallt kallt, under 10 minus så finns inget utrymme kvar på fasen att ladda bilen. Har dåligt koll vad som ligger på den fasen mer men de övriga är väldigt lite belastade.
Finns någon pryl som kan lastbalansera mellan faserna? Eller måste en elektriker lägga om lite i elcentral?
 
F Fixarjon skrev:
skaffade elbil, laddbox och har tibber sen en tid tillbaka, men mörkt ett problem.

Laddboxen sitter på garaget och etta har en luft/luft som värmer garage och rum ovanför.

Har tibbers pryl som heter pulse där man kan se effekt i realtid och belastning av faser.
”Lastbalanseringen” i pulse förstår jag som att den drar ned effekten på laddaren så man inte maxar den fasen.

Men när det är kallt kallt, under 10 minus så finns inget utrymme kvar på fasen att ladda bilen. Har dåligt koll vad som ligger på den fasen mer men de övriga är väldigt lite belastade.
Finns någon pryl som kan lastbalansera mellan faserna? Eller måste en elektriker lägga om lite i elcentral?
Ja det finns, men ganska dyr lösning.
Ja en elektriker kan mäta belastningen och ev placera om någon belastning. Ev så måste det säkras upp för att gå att ladda
Ev nöja sig med enfasladdning på en lägre belastad fas.

Lösningar finns men måste undersökas i detalj av en rutinerad elektriker.

Mvh
Elektriker med laddning som huvudsyssla.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja det finns, men ganska dyr lösning.
Ja en elektriker kan mäta belastningen och ev placera om någon belastning. Ev så måste det säkras upp för att gå att ladda
Ev nöja sig med enfasladdning på en lägre belastad fas.

Lösningar finns men måste undersökas i detalj av en rutinerad elektriker.

Mvh
Elektriker med laddning som huvudsyssla.
Stort tack för svar! Ingen jätteproblem som sagt för gäller bara att undvika laddning vid köldknäpp, går med lite planering. Tar detta i samband med att jag har hemma elektriker i annat ärende
 
Nämnde inte labbstationsinstallatören någonting om att ni måste frigöra den effekt som ni vill kunna ladda elbilen med?? Eller hur laddstationen reagerar på överlast i en enskild fas? Det är tydligen vanligt att installatörer lämnar detta efter sig men jag tycker det är ett fel som ni ska reklamera. Kanske vill de ha mer pengar för detta ifall installationen var en fast "paketpris".

Ni behöver först komma fram till hur hög belastning ni vill kunna ta ut i huset, även kalla dagar. Därefter bestämma hur snabbt ni vill kunna ladda elbilen.

Sedan får man göra plats för detta. Dels kan man se över fasfördelningen i huset för att undvika toppar på en enskild fas. Det kan vara en enkel operation att flytta några grupper, men det kan också vara dyrt ifall ni har tunga enfasbelastningar i huset för uppvärmning. Därefter kan man behöva höja mätarsäkringen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.