D
Ska börja sätta pordrän imorgon. Tänkte strunta i den där speciella kappan upptill och istället lägga markduk som kappa.

Hur mycket ska jag vika in markduken bakom skivan, alltså hur mycket duk ska jag ha bakom skivan mot grundmuren?

Ska jag klippa till en lång bit för hela sidan av huset eller är det enklare att jobba med korta (2m) bitar och köra med överlapp. Hur har ni gjort?

Jag vet att jag sen ska ha en markduk från sckaktbotten som jag sedan pilar in under täcklisten.

Mvh

Det är inte helt lyckat.
Kommer vattnen uppifrån och landar på väggen så rinner det ner bakom skivorna och in i väggen.
Listen är till för att styra ut vattnet utanför skivan.

Ett tag sen jag gjorde detta men har för mig att duken som är i botten inte ska gå hela vägen upp utan delas med överlapp en bit uppifrån

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Ska och ska, det är väl enklare att göra så.

Det drar ju inte i duken hela vägen upp när man återfyller utan då delar sig duken i skarven

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det handlar inte om vad som är enklast utan att det är väldigt klokt att följa tillverkarens anvisningar som jag är rätt säker på att
@Argastesnickaren har rätt i.

Frångår man anvisningarna så är det bara att glömma allt vad garantier och reklamationer heter.

D
A Argastesnickaren skrev:
Det är inte helt lyckat.
Kommer vattnen uppifrån och landar på väggen så rinner det ner bakom skivorna och in i väggen.
Listen är till för att styra ut vattnet utanför skivan.

Varför skulle det rinna ner bakom skivorna?

D
Ingen som kommenterat i den här tråden tycks ha läst Frågan. Tråkigt!

• Gilla
Jonatan Rullman och 1 till
  • Laddar…
Skivorna är ju inte täta, så även vatten som leds ut till utsidan kommer att rinna in i skivan på vägen ner.
Jag tror att kappan i första hand är ett mekaniskt skydd som ska förhindra skador på skivorna. Sätter du bara markduk finns det risk att den går sönder så att det rinner ner sediment som täpper till skivorna.

D
Ja kappa är mekaniskt skydd. Min scaktbotten är ca 60-70 cm djup. Jag är övertygad om att min N2-duk kommer hålla.

JanneJanne123
Hur stor är prisskillnaden? Antar iaf att det är pga pris du vill köra markduk istället?

D
Jo jag har redan markduk.

JanneJanne123
Ok, förstår. Vad skulle kappan kosta extra?

Bästa svaret

Var tvungen att googla för att förstå vad det var för kappa du pratade om. Det är tydligen en ny produkt sen jag jobbade med Iso/por-drän några år sen. Verkar att vara av fiberduk, är nog mest ett försäljningsknep att sälja samma produkt adresserad som specifik.
Jag skulle kört duk istället eftersom du redan har den. En lång remsa är lättare att kontrollera än många korta, dessutom slipper du massa vertikala skarvar.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ingen som kommenterat i den här tråden tycks ha läst Frågan. Tråkigt!
Jag har ju redan svarat men du tycks inte förstå eller vill inte förstå.
Se kappan som ett tak på huset, om det blåser och regnar så kommer det att komma vatten på väggen.
Det vattnet vill man ha utanför skivan och inte ledas ner längs väggen som skall skyddas.
Varför fråga saker om du sen inte vill ha svar på, finns ju en anledning till att man har en bruksanvisning, följ den så slipper du bekymmer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.