Hej!
Har bergvärmepump med golvvärme i undervåningen och element på övervåning. Har precis luftat elementen och fyllde på tycket efteråt. Hade gjort det tidigare men kom inte exakt ihåg hur jag gjorde. Men klurade till sist ut det. Men jag är osäker på trycket i ena expansionskärlet. Jag har 2 st.

Jag bifogar en bild.

Jag började med att vrida på blåa ratten, men då hände inget med trycket i det över expansionskärlet, det bara rann ut vatten i vad jag tolkar som ett avlopp. Men på dom dom svarta rattarna då såg jag att det stål "filling" och mycket rätt så höjdes trycket då jag öppnade den längst till höger. Dock stod den andra svarta något öppen. Den har jag aldrig rört.
Så mina frågor är:
1. Ska den svarta kranen till vänster stå öppen?
2. I det nedre expansionskärlet är det lågt tryck, strax under 0,2 bar. Ska det vara så? (har 1 bar i det övre). Om det behövee höjas. Hur gör jag då?

Mvh,
Philip

• Två röda expansionskärl för värmesystemet monterade på väggen, övre med tryckmätare visande 1 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar, blå och svarta ventiler för fyllning och expansion med närliggande strömkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nedre svarta ser ut att vara vatten till varmvattenberedaren. Den ska vara öppen.
Det nedre kärlet är sannolikt till brinevätskan. Den behöver man pumpa in för att fylla på.

• Gilla
Philiplu
  • Laddar…
Den blå säkerhetsventilen är till för varmvattenberedaren och den röda för värmevattnet.

• Gilla
Philiplu
  • Laddar…
Tack så mycket för de snabba svaren!

Då är bara frågan vilket tryck det ska vara i nedre kärlet?

Så länge det finns ett tryck är det okej.

D Daniel 109 skrev:
Så länge det finns ett tryck är det okej.
Okej. Det låter bra! Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.