196 läst · 2 svar
196 läst
2 svar
Fråga angående fukt i krypgrund - tack
Hej !
Vid mycket regn så kommer det en hel del vatten ner i min krypgrund.
Gammalt 50tals hus
Jag har sedan en tid installerat en automatiskt pump som pumpar ut vattnet genom det vanliga avloppet + att jag har en Woods avfuktare som komplement till detta.
Trots detta blir de aldrig riktigt helt torrt på det djupaste stället i krypgrunden - mycket pga att pumpen inte riktigt ”når” att suga upp allt vatten.
Detta betyder att på den djupaste platsen är ca 5-7 cm vatten konstant i en radio om ca 30-50 cm.
Förutom här är det således väldigt torrt.
Det luktar friskt och ej någon mögel eller synligt mögel.
Finns det oavsett riskt för mögel skador detta vatten finns här ?
Jag är en STOR amatör på detta så är tacksam för alla råd /tankar omkring min fundering ☺️🧡
Vid mycket regn så kommer det en hel del vatten ner i min krypgrund.
Gammalt 50tals hus
Jag har sedan en tid installerat en automatiskt pump som pumpar ut vattnet genom det vanliga avloppet + att jag har en Woods avfuktare som komplement till detta.
Trots detta blir de aldrig riktigt helt torrt på det djupaste stället i krypgrunden - mycket pga att pumpen inte riktigt ”når” att suga upp allt vatten.
Detta betyder att på den djupaste platsen är ca 5-7 cm vatten konstant i en radio om ca 30-50 cm.
Förutom här är det således väldigt torrt.
Det luktar friskt och ej någon mögel eller synligt mögel.
Finns det oavsett riskt för mögel skador detta vatten finns här ?
Jag är en STOR amatör på detta så är tacksam för alla råd /tankar omkring min fundering ☺️🧡
Finns det öppet vatten så blir det mer vatten för avfuktaren att hantera och det arbetet kostar i form av ökad elförbrukning. Så länge avfuktaren orkar med så har du nog ingen risk för mögel eller svamp om inte vattnet når trä.
Men bäst är att om möjligt hindra eller avleda vattnet innan det når in under huset.
Man kan även täcka vattenpölen med plast för att förhindra avdunstning.
Vi har som exempel hus på berg med plintgrund. Där är berget rentvättat för att vatten ska rinna av och inte jord ska lagra vatten som sen ångar upp i trossbotten.
Men bäst är att om möjligt hindra eller avleda vattnet innan det når in under huset.
Vi har som exempel hus på berg med plintgrund. Där är berget rentvättat för att vatten ska rinna av och inte jord ska lagra vatten som sen ångar upp i trossbotten.
Tack för bra och kloka råd 👍☺️B Bjober skrev:Finns det öppet vatten så blir det mer vatten för avfuktaren att hantera och det arbetet kostar i form av ökad elförbrukning. Så länge avfuktaren orkar med så har du nog ingen risk för mögel eller svamp om inte vattnet når trä.