Skånepöjk
Tjena!

Jag har gjutit en L formad klack i finbetong.
Ca 6m lång, runt 15cm hög och 20cm bred. Hade i frysskyddsmedel enligt anvisning på flaskan.
Har efter gjutningen täckt allt med plast.
Hur länge måste jag vänta innan jag kan ta bort formen?
Igår var det runt 7 grader ute och på natten runt 2 grader.
Idag ska det bli ca 10.
Allt gott

Ju längre desto bättre. Håll synliga delar av betongen fuktig några dygn och vänta minst en vecka med att riva formen.

• Gilla
lodin92 och 2 till
  • Laddar…
Skånepöjk
useless useless skrev:
Ju längre desto bättre. Håll synliga delar av betongen fuktig några dygn och vänta minst en vecka med att riva formen.
oh fan så länge! Tack då får jag helt enkelt avvakta några dagar :)

Du ska riva formen dagen efter gjutning för att förhindra att den brinner fast i betongen. I denna temperatur som råder så är det ingen risk att det torkar för fort såvida det inte blåser och blir varmt av solen.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Skånepöjk
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du ska riva formen dagen efter gjutning för att förhindra att den brinner fast i betongen. I denna temperatur som råder så är det ingen risk att det torkar för fort såvida det inte blåser och blir varmt av solen.
2 olika svar, hmmm jag har ingen aning

Byggde mycket skyddsrum på det glada 80 talet och vi rev alltid väggarna dagen efter.
Väntade man för länge var det ett helsike att ta bort och rensa.

Jag har aldrig rivit formen dagen efter och aldrig varit med om att den fastnar.

Beror väl på vad man har för form som man gjuter mot om den fastnar. Jag har dock aldrig fått något att fastna och min erfarenhet är att ju längre formen sitter desto mindre problem får man. Men jag har i princip bara använt furu, osv, gjutskivor och plast.

Med så liten yta får man inga problem med att det suger fast, men visst blir det svårare att riva formen ju längre man väntar. Men å andra sidan finns det ingen anledning att vänta längre än till dagen efter om du nu vill riva.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
"För snabb avdunstning kan orsaka
sprickor i betongen. Täck därför öppna
ytor med plastfolie när du har gjutit.
Eftervattna alltid direkt i samband
med gjutning. Det är speciellt viktigt
vid starkt solsken och blåst. Upprepa
flera gånger under 2–3 veckor. Därefter
kan du ta bort formen."

https://www.se.weber/files/se/2018-03/gjuta.pdf

Skånepöjk
Jag tog bort formen efter 3 dagar och den släppte lätt. Blev jättebra.
Har gjutit en stor blomlåda nu, blev mycket tyngre
Än jag trodde och frostskyddsmedlet räckte inte till allt, förhoppningsvis blir den ok ändå :)
Tar bort formen om 4 dagar för säkerhetsskull

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.