1 144 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Fråga ang val av värmesystem
Hej,
Skulle behöva hjälp med att bestämma mig för att byta eller inte byta värmesystem.
Lite historik:
Bor i Lund och köpte huset (friliggande villa) 2004. Satte då in (tyvärr) en ny CTC elpanna och rev ut oljan. Kostnad: 40 000 kr.
Förbrukar ca. 40 000 kwh
Min fråga är nu: Vad ska jag välja?
1. Fjärrvärme - Kostnad ca 75 000 kr
2. Värmepump - ca 85 000 kr
3. Bergvärme - ca 130 000 kr
4. Behålla elpannan och de höga elräkningarna
5. Komplettera med luftvärmepump
Alla tips och råd mottages tacksamt.
/Konfunderad
Skulle behöva hjälp med att bestämma mig för att byta eller inte byta värmesystem.
Lite historik:
Bor i Lund och köpte huset (friliggande villa) 2004. Satte då in (tyvärr) en ny CTC elpanna och rev ut oljan. Kostnad: 40 000 kr.
Förbrukar ca. 40 000 kwh
Min fråga är nu: Vad ska jag välja?
1. Fjärrvärme - Kostnad ca 75 000 kr
2. Värmepump - ca 85 000 kr
3. Bergvärme - ca 130 000 kr
4. Behålla elpannan och de höga elräkningarna
5. Komplettera med luftvärmepump
Alla tips och råd mottages tacksamt.
/Konfunderad
Hej, och välkommen till forumet..
Varför har du inte alternativet Pellets med bland förslagen?
Som jag tolkar det så har du ju en vattenburen anläggning som tidigare eldats med olja, och alltså borde det också finnas en skorsten.. ?
Är så fallet, så skulle jag påstå att du har både billigaste investeringen (luft/luft undantagen) och även billigaste driftskostnaderna med just pellets.
Kanske en vattenburen pelletskamin kan vara en idé, beroende på er planlösning..
Varför har du inte alternativet Pellets med bland förslagen?
Som jag tolkar det så har du ju en vattenburen anläggning som tidigare eldats med olja, och alltså borde det också finnas en skorsten.. ?
Är så fallet, så skulle jag påstå att du har både billigaste investeringen (luft/luft undantagen) och även billigaste driftskostnaderna med just pellets.
Kanske en vattenburen pelletskamin kan vara en idé, beroende på er planlösning..
Hej!
Tack för svar.
Du har helt rätt, jag har vattenburen värme.
Jag har en viss skepsis mot pellets, dock inte som uppvärmningssätt utan mer den arbetsbörda den medför. Rent konkret är jag rädd för lagringen, rengöringen + påfyllningen. Hade helst valt ett "helautomatiskt" system.
Vilket pelletsystem fungerar bäst? Märke?
Tack
Tack för svar.
Jag har en viss skepsis mot pellets, dock inte som uppvärmningssätt utan mer den arbetsbörda den medför. Rent konkret är jag rädd för lagringen, rengöringen + påfyllningen. Hade helst valt ett "helautomatiskt" system.
Tack
dina värmapumpar är lite ospesifiserade!!!
om du ska köra värmepump så måste huset ha lågtempsystem, enners blir det inte lönsamt.
det kan omöjligt kosta 85 000:- att komplitera nuvarande elpanna mer en luft/vatten värmepump, vilket borde vara en bra lösning i ditt fall. 85 000:- låter som dom räknat in en ny elpanna också, vilket du inte behöver!
om du ska köra värmepump så måste huset ha lågtempsystem, enners blir det inte lönsamt.
det kan omöjligt kosta 85 000:- att komplitera nuvarande elpanna mer en luft/vatten värmepump, vilket borde vara en bra lösning i ditt fall. 85 000:- låter som dom räknat in en ny elpanna också, vilket du inte behöver!
Arbetsbördan för min del innebär cirka 10-15 minuter per vecka under högsäsong. Och då har vi inte någon av de mer "automatiska" varianterna som finns idag. Pelletsen kommer med bulkbil direkt till förrådet. Vill du veta mer om pellets rekommenderar jag forumet på www.pellets.infovilleman skrev:Hej!
Tack för svar.
Tack
Vad har du för oljepanna idag? Finns det elpatroner i den?
rogge
rogge
Tack för svaren.
Är dock fortfarande lite rädd för pellets. Pelletsen skall ju också köpas in och förvaras.
Lågtempsystem? Vad är det?
Jag har en ny CTC Excellent II, elpanna nu. Tyvärr har denna inte någon reglerutrustning till värmepump.
Är dock fortfarande lite rädd för pellets. Pelletsen skall ju också köpas in och förvaras.
Lågtempsystem? Vad är det?
Jag har en ny CTC Excellent II, elpanna nu. Tyvärr har denna inte någon reglerutrustning till värmepump.
dina radiatorer ska vara av låg temp = dom ska vara så stora att du aldrig behöver varmare vatten än 50 grader för att värma huset, oavsett hur kalt det blir utomhus!
har du utegivare/inne givare idag? eller schuntar du manuellt?
hur varmt vatten har du när det är som kallast?
reglerar du inomhus tempen mer termostater på radiatorerne? eller står dom fult öppna o elpannan sköter regleringen?
det är viktigt att ha rätt radiatorsystem om du ska få nån nytta av en värmepump
har du utegivare/inne givare idag? eller schuntar du manuellt?
hur varmt vatten har du när det är som kallast?
reglerar du inomhus tempen mer termostater på radiatorerne? eller står dom fult öppna o elpannan sköter regleringen?
det är viktigt att ha rätt radiatorsystem om du ska få nån nytta av en värmepump