Hej.
Sökte igenom tråden, men hittade inget riktigt passande svar. Testar att starta en ny tråd:

Jag har beställt fyra fönster samt två altandörrar från Sk*nska b*ggvaror. Det är typen Aluklädda vridfönster med energiglas i träkarm.

I stort sett är vi nöjda men en del bekymmer har uppkommit. Ett av fönsterna hade ett rejält jack i karmen vid leverans. Lev. erbjöd oss 20% rabatt för detta. Skadan kan spacklas och målas, och när smygen kommer på plats kommer det nog inte synas särskilt mycket. Dessutom hade vi tidsnöd att få upp dem, så det kändes OK.

Efter montage upptäckte vi dock på två andra fönster att man hade satt spikarna som håller aluklädseln genom salningsspåret för fönsterblecket. Det ena fönstret hade ett par spikar där, men på det andra hade de flesta spikarna hamnat snett. Se bifogad bild.

Man kan säkert stoppa in en feincut eller liknande & såga av spikarna så att blecket kan monteras, men då är det inte mycket som håller aluminiumet fast i nederkant längre (Limning tänkte jag mig isf). Dessutom så lär ju fönstrets fuktskydd i bleckets spår vara rejält försämrat? Kan man fylla ut med fogmassa? (fråga 1)

Lev. erbjud 20% rabatt även på dessa fönster, alt. byta dem. I så fall antar jag att de dessutom bör stå för montage? Bör man kräva mer än 20% för att fixa det själv? Det lär ju bli betydligt dyrare för dem att skicka ett nytt fönster + en snickare?

Jag är lite inne på att säga OK till 20% på fönstret med slagmärket i karmen, men lite mer rabatt på de snedspikade. Vad tycker ni kan vara rimligt? (fråga 2)

En annan irritationsfaktor är att fönster och dörrar är måttade & beställda för att ligga i liv. Detta skulle de också enligt information på deras hemsida. Sätter man de så att fönster och dörrfönster livar i underkant så passar karmarna rätt i höjd, dock är fönstrets glaskassett ca 20 mm större än dörrens. Glasytorna stämmer alltså inte i överkant. Är det likadant hos andra leverantörer? (fråga tre)

Tack på förhand!
/J
 
  • bild 1 (2).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade begärt omleverans av de två fönstren, dock tror jag inte du lär få dem att betala montering då du inte kollat fönstren innan montering (jag antar att leverantören inte ombesörjt innstallaionen - då är det en annan femma).

Vad gäller livningen så har du rätt att reklamera där också om produkten inte uppfyller den specifikation som avtalats.
 
Glaslinjen kan du nog bara räkna med att den livar i underkant. Det blir tex skillnad om du har ett fast fönster bredvid en dörr gentemot ett öppningsbart bredvid en dörr.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Glaslinjen kan du nog bara räkna med att den livar i underkant. Det blir tex skillnad om du har ett fast fönster bredvid en dörr gentemot ett öppningsbart bredvid en dörr.
Mja.. Jag följde deras anvisning när jag beställde. Enligt dem så skulle vridfönster 8/12 liva med altandörr 200/90/12.
De poängterade att detta enbart gällde vridfönster, ej sidhängda eller fasta.
altandorr_linjering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag håller med verktygsgurun, du kan nog bara räkna med linjering nere. Jag skulle tro att dörrbladets profil är kraftigare än fönsterbågens, och det omöjliggör ju linjering i överkant.
 
PAPA_JOP skrev:
Mja.. Jag följde deras anvisning när jag beställde. Enligt dem så skulle vridfönster 8/12 liva med altandörr 200/90/12.
De poängterade att detta enbart gällde vridfönster, ej sidhängda eller fasta.
[bild]
På ett vridfönster ihop med dörr tycker jag det skall stämma. Borde inte vara någon skillnad på ett sidohängt heller bara det är i samma produktserie.
 
  • Gilla
jogis
  • Laddar…
Väldigt konstigt om det inte livar i både över- och underkant. Jag skulle förvänta mig att höjden på glaskassetterna är identisk, men också att båge och karm är i princip lika grova så att det linjerar även i överkant. Skulle ju se knas ut om fodren hamnar på olika höjd...
 
Jo jag tycker med det verkar underligt. Jag har satt dem så att glaset livar i underkant & karmarnas utsida i överkant, men fönstrets glaskassett är ca 20 mm högre.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foto på spektaklet. Bilden luras lite, det är mer påtagligt i verkligheten (speciellt utifrån).
Se på fönsterbågarnas tjocklek i överkant.
 
Inte snyggt eller acceptabelt tycker jag!
 
Skånska byggvaror är väl kända för att vara billiga?
Man får vad man betalar för, så jag tycker inte du har lika stor rätt att reklamera som om du hade köpt kvalitetsfönster.
 
haavard skrev:
Skånska byggvaror är väl kända för att vara billiga?
Man får vad man betalar för, så jag tycker inte du har lika stor rätt att reklamera som om du hade köpt kvalitetsfönster.
Och varför skulle man inte ha det? Konsumentköplagen gäller oavsett om varan kostar 1 krona eller 1 miljon.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Konsumentverket skriver:
Varan är dessutom felaktig om:
•den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
Varans pris HAR alltså betydning.
 
haavard skrev:
Konsumentverket skriver:

Varans pris HAR alltså betydning.
De resonemanget håller inte alls - speciellt som leverantören själv beskriver under vilka förutsättningar fönster/fönsterdörr skall liva.
 
haavard skrev:
Konsumentverket skriver:

Varans pris HAR alltså betydning.
Nu gäller ju detta NYA varor. Deras hemsida gör också utfästelser som inte verkar stämma. Med andra ord så är varan "i sämre skick än man kunnat förutse med hänsyn till varans pris". Därför är varan felaktig.

Frågor på det? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.