Bor i en BRF. Kök och badrum vägg i vägg.
Noterade droppljud och kunde lokalisera att det kom från köket, vid skåpet där en lucka sitter. Öppnar luckan och ser rör.
Torrt vid rören men konstaterar att ljudet kommer därifrån, det droppar nämligen från stammen som är vid utrymmet mellan kök och badrum. Finns en liten 2cm öppning mellan träet och betongen känner att det är fuktigt och ringer VVC som konstaterar att det kommer ovan. En granne ovanför har även likadant, får besked att rörmokaren kommer om några dar för vidare utredning, får dock besked att det inte finns risk för fuktskada.

Jag öppnar upp inspektionsluckan i badrummet och ser då detta utrymme mellan kök och badrum, man ser att det är lite blött mot köket, det är stenkross och betong.

Nu till min fråga, det är antagligen stammen som läcker, eller? Fick inget klart besked än men eftersom det droppar antar jag väl att det kan bli skada. De misstänker att stammen har en spricka någonstans uppåt i huset och då är det väl föreningens ansvar?

Vad kan jag tänka på och vad bör jag göra. Kan inte få stopp på droppet, får inte in något.
Som jag förstått så kommer detta långt upp i huset och vad för åtgärder kan man förvänta ?

Bifogar bild och vid markerade området där inifrån kommer vattnet och det verkar runnit ut?
 
  • Utrymme mellan kök och badrum med stenkross och betong där droppande vatten noteras, markerat med en vit pil.
BirgitS
Det kan väl vara stammen eller en avgrening på stammen in till en lägenhet låter det som.

Föreningen är ansvarig för att få stopp på läckaget om det är på stammen och kanske den boende om det läcker från ett rör som bara används av den boende (alltså det avgrenade röret). Sen ska föreningen, normalt via sitt försäkringsbolag, mäta fukt och se till att det torkas ut. Om man behöver förstöra något för att komma åt att torka ut så är föreningen skyldig att återställa det som räknas som husets stomme och de som bor i lägenheterna får åtgärda ytskikten (det som ligger på innehavarnas ansvar enligt stadgarna), med stöd från sina resp. försäkringsbolag för bostadsrättsförsäkringen.

Nu tål betong en hel del vatten utan att skadas varför det vanligen inte är väldigt akut att få stopp på vatten och börja torkprocessen. Om du ser vatten så kan du ju lämpligen torka upp det och lägga dit trasor, wettexdukar etc. för att hålla nere mängden vatten som tränger in i stommen.
 
Från inspektionsluckan i badrummet kan man nu se att det läcker på bra. Jag antog först att det var röret som är med aluminium runt men även vänster om den det orange röret läcker ju också.

Har föreningen ansvar över bägge dessa, se filmklipp nedan.

Första klippet:
Aluminium rör närmast köket, lagt ut ett papper som det droppar på.

Andra klippet: Det orangea röret som också läcker.

Ser ju ändå rejält blött ut där inne man blir orolig.. Sen är ju väggen till köket också vattnig.
 
Och nu ser jag detta.
 
BirgitS
Du behöver läsa föreningens stadgar, eftersom det finns undantag från det vanliga som är att föreningen är ansvarig för alla rör som används av flera lägenheter, alltså stammarna, medan de boende är ansvariga för de rör som bara de använder. Det är sällan annat än stammar i den här slitsen där rören går.

Försök fånga upp så mycket vatten som möjligt t.ex. genom att trycka in en handduk och byta den när den har blivit blöt, ju mindre vatten som kommer in i betongen desto mindre vatten behöver torkas ut och ju fortare blir det torrt. Prata med någon i styrelsen om att det har blivit värre eller fortfarande håller på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver läsa föreningens stadgar, eftersom det finns undantag från det vanliga som är att föreningen är ansvarig för alla rör som används av flera lägenheter, alltså stammarna, medan de boende är ansvariga för de rör som bara de använder. Det är sällan annat än stammar i den här slitsen där rören går.

Försök fånga upp så mycket vatten som möjligt t.ex. genom att trycka in en handduk och byta den när den har blivit blöt, ju mindre vatten som kommer in i betongen desto mindre vatten behöver torkas ut och ju fortare blir det torrt. Prata med någon i styrelsen om att det har blivit värre eller fortfarande håller på.
Tack för svar!
Rörmokaren kommer imorgon för att kika på bägge våningarna. Det står som du säger att föreningen ansvarar för stammar som används av flera.

Jag får inte in nån handduk, för trångt fick liksom knappt in armen med telefonen.
Hur blir åtgärden, om de hittar läckan längre upp måste de väl öppna upp i den lgh? Hur sker torkning hos oss de måste väl oavsett öppna upp kök eller badrum hos oss eller hur går sånt till.

Om det visar sig att läckan är hos mig låt säga där röret på taket börjar mot mig så öppnar de väl upp hos oss?

Hur som helst så är detta inget jag behöver ansvara över? Talade lite med försäkringen och de sa att ja inte behöver anmäla utan att detta är föreningens ansvar.
 
BirgitS
Knöla in hushållspapper?
Men går det inte så går det inte, inte mycket du kan göra i så fall.

För torkningen kan det räcka med att inspektionsluckan är öppen och ev. att det behövs en fläkt som blåser in genom den.

De behöver förstås komma åt att laga röret vilket väl troligen är ett byte av en bit.

Styrelsen och deras försäkringsbolag tar hand om allt. Det enda är då om de behöver gå igenom en vägg inne hos dig för att komma åt läckan och då blir du ansvarig för att återställa tätskikt, ytskikt och annat som finns på väggen. Blir det aktuellt tar du kontakt med ditt eget försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Knöla in hushållspapper?
Men går det inte så går det inte, inte mycket du kan göra i så fall.

För torkningen kan det räcka med att inspektionsluckan är öppen och ev. att det behövs en fläkt som blåser in genom den.

De behöver förstås komma åt att laga röret vilket väl troligen är ett byte av en bit.

Styrelsen och deras försäkringsbolag tar hand om allt. Det enda är då om de behöver gå igenom en vägg inne hos dig för att komma åt läckan och då blir du ansvarig för att återställa tätskikt, ytskikt och annat som finns på väggen. Blir det aktuellt tar du kontakt med ditt eget försäkringsbolag.tuse
BirgitS BirgitS skrev:
Knöla in hushållspapper?
Men går det inte så går det inte, inte mycket du kan göra i så fall.

För torkningen kan det räcka med att inspektionsluckan är öppen och ev. att det behövs en fläkt som blåser in genom den.

De behöver förstås komma åt att laga röret vilket väl troligen är ett byte av en bit.

Styrelsen och deras försäkringsbolag tar hand om allt. Det enda är då om de behöver gå igenom en vägg inne hos dig för att komma åt läckan och då blir du ansvarig för att återställa tätskikt, ytskikt och annat som finns på väggen. Blir det aktuellt tar du kontakt med ditt eget försäkringsbolag.
Ska försöka med papper.
Tusen tack för svar, har varit så orolig över detta känns lättare nu.

När jag talade sist med dem så sades det att det förmodligen inte är nödvändigt för torkning och ingen risk för fuktskada.
Är liksom planen att enbart åtgärda och inte torkning ska jag tjata till mig det?
 
BirgitS
Du kan inte tjata till dig något utan försäkringsbolaget gör det som de tycker behövs.

Så här fungerade det hos oss vid en vattenskada på ett helt annat ställe än badrummet:
Efter 1-2 veckor kom det ut en besiktningsman som mätte fukt och bestämde i vilka områden som det var för mycket.
Efter några veckor (tog extra lång tid pga. jul och nyår) och kom det en hantverkare och tog bort ytskikt och träskivor i väggen samt rev lite parkett och tog bort golvspån etc. under det.
Efter ytterligare en tid kom det en besiktningsman som mätte hur det hade gått med fukthalten, i detta fall var det fortfarande för högt under parketten.
En tredje person kom med ett en fläkt som sprutade in varmluft in under parketten. Stod där i 2-3 veckor.
Fukten mättes igen och nu var det torrt.
Efter några veckor så kom det en snickare och satte in nytt golvspån och gips där träskivorna hade varit.
Därefter kunde vi måla och lägga golv (eller tagit in en hantverkare som gjorde det).

Så länge som vattnet stannar i slitsen med stammarna och det inte är väldigt mycket så kommer vattnet inte att sprida sig ut genom väggarna och därmed blir det mycket enklare för dig än det var för oss. Betong tål en hel del vatten till skillnad från träskivor och parkett.
 
  • Gilla
JonasGj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.