15 870 läst · 9 svar
16k läst
9 svar
Fråga and rotavdrag - Kan två personer utnyttja rot?
har en kompis som har en 3a i stockholm och ska göra om badrummet.. Hur fungerar det med rotavdraget ifall hans flickvän flyttar hem till honom (och samtidigt skriver sig där)?
Kan båda utnyttja rotavdraget då? dvs utnyttja rot två gånger?
jag har sagt att det omöjligt kan vara så medan han säger att varje person går utnyttja XXkr per rot.
Någon som vet om det går göra så?
Tack!
Kan båda utnyttja rotavdraget då? dvs utnyttja rot två gånger?
jag har sagt att det omöjligt kan vara så medan han säger att varje person går utnyttja XXkr per rot.
Någon som vet om det går göra så?
Tack!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
2 personer kan utnyttja ROT på samma arbete, men självklart kan inte båda utnyttja full summa.
Säg att det är 50,000 kronor som ROT-avdraget ligger på, då kan man välja om en person utnyttjar allt, eller, så kan man ta 25,000 var, eller någon annan fördelning. 50,000 var går självklart inte.
Sen räcker det inte med att flickvännen flyttar in och skriver sig där, hon måste vara ägare också.
Säg att det är 50,000 kronor som ROT-avdraget ligger på, då kan man välja om en person utnyttjar allt, eller, så kan man ta 25,000 var, eller någon annan fördelning. 50,000 var går självklart inte.
Sen räcker det inte med att flickvännen flyttar in och skriver sig där, hon måste vara ägare också.
50000 kr per person och år med kriteriet att alla (båda i detta fall) står som ägare. Man behöver inte vara skriven på den aktuella adressen. Dock så måste varje person, det aktuella året, betala skatt i sverige som täcker ROT-avdraget.
Kan man dela upp jobbet i två delar så kan man allt dra 50000 var så vitt jag vet.
Kan man dela upp jobbet i två delar så kan man allt dra 50000 var så vitt jag vet.
Redigerat av moderator:
Så har jag uppfattat reglerna.phattrance skrev:
Från skatteverkets hemsida: "Du kan få sammanlagt 50 000 kronor i rot- och rutavdrag per år och per person."
https://www.skatteverket.se/privat/...ttfaavdrag.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Ok kan flickvännen bli ägare på en gång och båda sedan kan utnyttja rot på 100.000kr eller måste man vänta några månader först?
Liknande trådar
-
Fråga om husgrund/platta i samband med dränering
Grund & Markarbeten -
Fråga till sanerare gällande katturin som inte luktar
Övrigt husrelaterat -
Liggande ribba, dimensionsfråga
Altan & Uteplats -
Inkoppling kulventil till köksblandare - Fråga om dimension
Vatten & Avlopp -
[FRÅGA] Uppvärmning handdukstork
Badrum