har en kompis som har en 3a i stockholm och ska göra om badrummet.. Hur fungerar det med rotavdraget ifall hans flickvän flyttar hem till honom (och samtidigt skriver sig där)?
Kan båda utnyttja rotavdraget då? dvs utnyttja rot två gånger?

jag har sagt att det omöjligt kan vara så medan han säger att varje person går utnyttja XXkr per rot.

Någon som vet om det går göra så?

Tack!

Fairlane
2 personer kan utnyttja ROT på samma arbete, men självklart kan inte båda utnyttja full summa.
Säg att det är 50,000 kronor som ROT-avdraget ligger på, då kan man välja om en person utnyttjar allt, eller, så kan man ta 25,000 var, eller någon annan fördelning. 50,000 var går självklart inte.

Sen räcker det inte med att flickvännen flyttar in och skriver sig där, hon måste vara ägare också.

• Gilla
TLilljebjorn
  • Laddar…
M
50000 kr per person och år med kriteriet att alla (båda i detta fall) står som ägare. Man behöver inte vara skriven på den aktuella adressen. Dock så måste varje person, det aktuella året, betala skatt i sverige som täcker ROT-avdraget.

Kan man dela upp jobbet i två delar så kan man allt dra 50000 var så vitt jag vet.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
marvej
  • Laddar…
MaxPax skrev:
50000 kr per person och år med kriteriet att alla (båda i detta fall) måste stå som ägare. Man behöver inte vara skriven på den aktuella adressen.
Så om båda står som ägare till lägenheten så kan de utnyttja 100.000kr tillsammans?

M
Det där är felaktigt.

Om flickvännen även blir ägare kan de tillsammans få ROT-avdrag på 100.000 kr/år förutsatt att skatteutrymmet finns.

Hmm, tvåa på den bollen :)

Ok kan flickvännen bli ägare på en gång och båda sedan kan utnyttja rot på 100.000kr eller måste man vänta några månader först?

Det ska räcka att hon är ägare när arbetet påbörjas såvitt jag förstått, men ring till Skatteverket och kolla så det inte blir fel. Det kan ju bli lite snopet...

Fairlane
Sen förutsätter det att hon har en inkomst som beskattas i Sverige etc, så säkrast är att kolla med Skatteverket, som mexitegel skriver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.