Som tråden lyder. Hur gör man. Har läst här och var, googlat, men inte förstått hur man gör. Vet någon?

Det här begriper jag mig inte på (jag tror säkert att det funkar, men jag kan då inte begripa hur).

Att man kan fräsa runt är ju inte så konstigt, men hur i hela friden funkar den (till synes) enkla grej för att få till en oval?? :confused:

Det kan väl inte vara meningen att man ska flytta fästpunkten under tiden man fräser, så hur i hela friden går det till.

Jo, så här är det. Med penna snöre metoden så skall snöret vara längre än avstånder mellan de två spikarna. Kommer inte ihåg formeln just nu för att få den elips man vill ha...

Mekanisk metod: Enligt bild, om man har endast ett centrumfäste så blir det en rund ring. Om man har två T-fästen som man fäster med ett beräknat avstånd från varandra på skenan och ett avstånd från fräsen så fungerar det som så: t-fästena glider i varsitt spår i den kvadratiska plattan som fästs i materialet på lämpligt sätt. Ett glider höger-vänster och ett glider upp-ner. Effekten blir, beroende på placering på stång, att fräsen får en eliptisk rörelse. Allt utan att man behöver justera om något under fräsningens gång, skulle inte bli bra då.

nu har jag något att bita i. Men jag tror nog att jag får tillverka en jigg som geschwint visade.

Bara man får tummen ur någon gång...

MEn även fall jag läst teknisk så förstår jag inte riktigt. Men den som ser den lär.

Den dag jag gör allt detta så gör jag en DIY tråd. med bilder.:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.