Hej! En affär nära mig säljer alla sina prylar med 60% rabatt. I affären finns en liten glasmonter med en massa frässtål i. Stålen är gjorda av det tyska företaget KWB och kostar mellan 150-250 kronor innan rabatten. 60 procent på det ger fina priser.

Känner nån till KWB:s stål? Är de bra?

Om du pratar om vanliga stål som avrundning och notfräsar så är ordinarie priset normalt.

Kollar man på deras sida så verkar dom vara seriösa så man kan nog anta normal kvalitet. Du kan ju kolla in stålen om slipningen ser bra ut och att finish allmänt är bra. Kolla in också att dom är märkta med max hastighet samt eventuellt en pil som visar hur långt in i chucken stålet skall sitta.

Tack för tipsen.

Varvtalen står där, en pil finns, stålen är omsorgsfullt förpackade i fyrkantiga små lådor med plastglas. Sen är de ju tyska, det måste ju vara bra? Lex Bosch liksom.

Dags att shoppa lite ;D

Tillägg: Jo, varv är ju en sak, men vilket varv? 30000? Bosch stål ligger på 30000. B&D ligger på 16000. Noname har sällan eller aldrig varv markerat.

geschwint skrev:
Tillägg: Jo, varv är ju en sak, men vilket varv? 30000? Bosch stål ligger på 30000. B&D ligger på 16000. Noname har sällan eller aldrig varv markerat.
30000.

Hej,

Var ligger den trevliga affären då? Namn + adress?

Må Godis

Ole

Det som slår mig är att om de är förpackade en och en så är det nog inte mängdvara såsom ä la Rusta etc.
Det enklaste är att ta upp en, ta av ev skyddsvax och känn på skärpan, är den knivskarp, läs rakblad, så köp, annars nej. Slipningen på dåliga stål är undermålig och du kan klia dig på snoppen med den, vilket du inte gör eller vill göra med de bättre. De bra är skarpa och skär...

Sen bör du kolla priser på stålen jämfört med vad t ex notfräsar, avrundningsfräsar i lågpris kostar och kolla med behovet. Man sliter ut dem oavsett kvalitet. Är där sen kontraprofilfräsar till det priset så köp dem och skicka dem till mig *s*

/Kent

... fast jag skulle nog aldrig köpa kontraprofilfräsar där ordinarie priset är under 500:-

*ler* Jag köpte HM notfråsar till min vertikalfräs för 100:- per st på Clas Olson när de sålde ut i Malmö för "några" år sedan, tror det var -98...
Likaså har jag köpt gängverktyg på en nerlagd järnaffär för 200:-, de kostade nog sisådär en 1800:- om man går efter en normal prislista.

Udda verktyg säljer ibland inte så bra och där kan man göra fynd, en lokal järnhandel  som har ett fräs-set för fräsning av fönsterbågar lär nog ha svårt att finna någon som vet vad tusan det är för metallbitar *ler*

I korthet, ibland kan man fynda och vet man lite vad man köper så kan man göra fynd.

/Kent

edit... det där med kontroprofil var menat som skämt men det skulle inte förvåna mig om de hade haft några sådana liggande i lådan med. Där drägglar man och bjuder 200:- *ler*

Hmmm...de har några riktigt dyra stål liggande i butiken. De kostar närmare 500 kornor + 60% rabatt då.

Jag ska bara köpa alla stål, sen berättar jag gärna var butiken finns.

Jag prövade det du sa, Snickarboden, och det fungerade både bra och dåligt. Stålen var jätteskarpa...som tur var har jag barn sedan tidigare. ;D

Lägger till en liten kommentar... vissa av de däringa superdyra multiprofilfräsarna har man inte så mycket nytta av och att köra med dem utan bord är noll kul. Det blir mest flisved av det för det är för stor massa som körs runt och den håller man inte.

Kommer man över 12 mm's fräsar till de priserna så köp, även om man inte har den fräsen idag så skaffar man sig en sån sen, för bordsmontage. Maskinerna är inte så dyra utan det som kostar är verktygen dvs frässtålen.

Ett superfint diamantbryne funkar att bryna upp _lite_ slöa stål med, på den raka sidan förstås och efter att man tvättat bort allt skräp med t ex 5-56 eller annat. Demontera ev kullager innan förstås.

De där små kullagrerna slits med tiden och t ex med min sinktillsats så har jag slitit ut två, tack och lov kostar de inte mycket på t ex Kulan Syd... är bara att ta måtten och handla nya kullager.

5-56 är förresten rätt bra att spraya på när man ställer undan stålen, det löser upp trädammet och hindrar rostbildning och allra bäst är att rengöra stålen så de inte bygger upp en gegga som sen bränner fast, detta gäller sågklingor med förstås och även de kan skärpas med ett litet diamantbryne. _Mycket_ försiktigt förstås och superfine bryne.

rudivoller>Hoppas jag inte har en arg fru efter mig nu då *s*

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.