Jag ska fräsa ut kanten på golv (Bjelin fiskbensparkett) för att sätta listband. Nu har två frässtål (Cobalt Skivnotfräs) i rad gått sönder genom att hårdmetallen har lossnat från verktyget. För första frässtålet lossnade ena hårdmetallskäret när jag startade fräsen. För det andra lossnade ena hårdmetallskäret när jag ställde in fräsdjupet, och det andra skäret kunde jag enkelt dra loss med fingrarna.
Eftersom det hänt på två frässtål i rad nu så funderar jag på om jag gör något fel.. någon som har tips för hur man ska hantera dessa skär?
Eftersom det hänt på två frässtål i rad nu så funderar jag på om jag gör något fel.. någon som har tips för hur man ska hantera dessa skär?
Nej vi kunde inte heller se någon lödning, eller väldigt lite av den. Andra skäret hann jag ju inte ens börja svarva med innan det släppte…Rickard. skrev:
Läskigt värre, ett sånt där skär kan nog göra rätt ont om det träffar fel... Det är väl inte annat att göra än att reklamera där du köpte dom, cobalt ska väl vara ett hyffsat seriöst företag så dom borde väl ta det på allvar hoppas jag.
Jag har för mig det var just cobolt jag hade när jag la fris på min fiskbensparkett, hade inga liknande problem.
Vad sitter det i för fräs? Jag tänker om det kan bli problem om den är för kraftig och saknar mjukstart, men det borde väl egentligen inte heller vara ett stort problem.
Vad sitter det i för fräs? Jag tänker om det kan bli problem om den är för kraftig och saknar mjukstart, men det borde väl egentligen inte heller vara ett stort problem.
Jag kör den i en Bosch POF 1400 Ace, då ingen överdrivet kraftig maskin. Andra skäret gick dock sönder utan att jag ens startat maskinen :/J JFrisk skrev:
Ni skriver Cobolt och Cobalt om vartannat, vilket är det och var är det köpt? Om det är Cobolt och köpt från seriös firma och inte Ali Express så måste det vara tillverkningsfel som någon redan förslagit.
Edit: Enligt Bosch sidan så kan fräsen gå upp till 28000 varv obelastad, så hur har du den inställd?
Edit: Enligt Bosch sidan så kan fräsen gå upp till 28000 varv obelastad, så hur har du den inställd?

Hur vet detta, fräsen saknar väl mätare? Har du separat instrument?A agilde skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips på mindre hjullastare
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Frässtål som går sönder
Verktyg, Maskiner & Fordon