Hej,
Jag har köpt min första fräs en bosch gof 1600. Har övat lite men frässtålet lossnar trots att jag sänner max. Jag låter inte heller stålet bottna i muttern. Vad gör jag för fel?
 
Långskott, men har du 12.7mm spännmutter till 12mm frässtål kanske?
 
  • Gilla
jejdig
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Långskott, men har du 12.7mm spännmutter till 12mm frässtål kanske?
Nej. Jag har en sats frässtål från jul 8mm. Prövad också att köpa ett stål från bosch. Stålet sitter fast i början med lossnar under körning. Har kört försiktigt och i limfog.
 
Sitter spännhylsan fast i muttern?
 
  • Gilla
jejdig
  • Laddar…
Har du rengjort spännhylsan från ev riklig transportinoljning?
 
  • Gilla
jejdig
  • Laddar…
Ja spännhylsan sitter fast i muttern. Dock fastnar spinellåsknappen när jag spänner. Efter start åker den ut.
Nej inte rengjort men den verkar inte ha mycket inoljning
 
Jag har en AEG, och den är svår att dra så hårt man måste för att den ska sitta fast, om man bara använder spärren och en nyckel...

Jag kör alltid med två fasta nycklar för att spänna åt hylsan....
 
  • Gilla
jejdig
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har en AEG, och den är svår att dra så hårt man måste för att den ska sitta fast, om man bara använder spärren och en nyckel...

Jag kör alltid med två fasta nycklar för att spänna åt hylsan....
ok men på boschen är den muttern som piggen i spindellåsknappen åker in i slät. Kan eller borde man byta den så man kan använda två fasta nycklar itsället?
 
Visst ska det vara en 12mm mutter med också!?
Testa om den sitter bättre med 12mm stål, såklart. ;)

Har en GMF/GOF sedan modellen dök upp på marknaden, har inte haft det problem du refererar till, tror inte heller jag läst om det här tidigare?

Återkoppla gärna vad du kommer fram till.
Går du bet borde Bosch service, eller butiken där den är köpt kunna hjälpa dig. (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Visst ska det vara en 12mm mutter med också!?
Testa om den sitter bättre med 12mm stål, såklart. ;)

Har en GMF/GOF sedan modellen dök upp på marknaden, har inte haft det problem du refererar till, tror inte heller jag läst om det här tidigare?

Återkoppla gärna vad du kommer fram till.
Går du bet borde Bosch service, eller butiken där den är köpt kunna hjälpa dig. (y)
Hej Fredrik,
Ska försöka skaffa ett 12mm stål. Jag har varit kontakt med kundtjänst och det var inga problem att skicka tillbaka. Eftersom det är som sagt min först fräs vill jag dock vara säker på att det inte är ett handhavande fel. Jag återkommer när problemet fått en lösning!

FredrikR FredrikR skrev:
Visst ska det vara en 12mm mutter med också!?
Testa om den sitter bättre med 12mm stål, såklart. ;)

Har en GMF/GOF sedan modellen dök upp på marknaden, har inte haft det problem du refererar till, tror inte heller jag läst om det här tidigare?

Återkoppla gärna vad du kommer fram till.
Går du bet borde Bosch service, eller butiken där den är köpt kunna hjälpa dig. (y)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.